På baggrund af sit hastigt voksende ølimperium og sin fortid som ungdomseliteløber etablerede Mikkeller-stifteren Mikkel Borg Bjergsø løbeklubben Mikkeller Running Club for fire år siden. Klubben, der blev til i samarbejde med vennen Søren Runge,  har Mikkel Borg Bjergsø udviklet sideløbende med mikrobryggeriets barer, der nu findes i blandt andet Berlin, London og København. Løbeklubben tæller i dag 20.000 hverdagsatleter. Og nu støder et sportsmærke til Mikkeller-universet.

Sammen med designbureauet Femmes Régionales, der designede Mikkellers første bar i 2010 og som siden har arbejdet sammen med mikrobryggeriet ad flere omgange, har bryggeren skabt mærket Final Gravity. Brandet blev stiftet fordi Mikkel Borg Bjergsøs løbeklub efterhånden havde tiltrukket sig opmærksomhed fra flere sportsmærker, som bare aldrig helt faldt i hans smag.

“Jeg var bare aldrig helt tilfreds med det tøj, vi fik og brugte. Vi ville gerne have noget mere unikt, der passede til os, og som skilte os og vores løbere ud fra mængden,” siger han om det nye mærke, der skal være med til videreudvikle løbeklubbens unikke identitet. Den hviler i forvejen på en inkluderende tilgang med omdrejningspunkt i Mikkellers barer, der – pudsigt nok – fungerer som klubhuse for de i alt 220 afdelinger.

Mikkeller bag løbetøj til manden og kvinden på gaden

For designbureauet Femmes Régionales, der er en fast bestandel af modebranchen med blandt andet showplanlægning og fotoskydninger for brands som Mark Kenly Domino Tan og Resumé, er det også chancen for at lave et anderledes og omfavnende modemærke, der trak dem ind i projektet. Chancen for at skabe et brand, der som Mikkeller-brandet har en anarkistisk tilgang til iværksætteri.

“Mikkellers løbefællesskab og Mikkeller som brand er på én gang en fuckfinger til det etablerede og samtidig enormt inkluderende. Det skal Final Gravity signalere. I vores del af branchen, designer man ofte ikke tøj til de mennesker, der rent faktisk skal gå med det, men snarere ud fra en ide om en persona, som alle er blevet enige om, er den fedeste. Vi vil gerne have, at folk får en god oplevelse med vores kollektioner –  fordi de føler, at de ser skarpe ud – og ikke nødvendigvis, fordi de lige er trådt ud af en fitness video eller har den rette figur til Instagram,” fortæller Caroline Hansen, kreativ direktør i Femmes Régionales.

Mærkets første kollektion hedder ’The Bluest Shade of Black’ og består af i alt 17 styles hvoraf fem er unisex. Den refererer visuelt til videnskabsmanden Isaac Newtons formel for tyngekraft, mens de forskellige styles er opkaldt efter Det periodiske system og andre kendte videnskabsmænd.