Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
MODEUGE SS19, Navne

Modeugens aktører: Femmes Regionales

Femmes Regionales fik et tidligt gennembrud som showproducenter og står i år for den kreative ledelse af blandt andre Mark Tans og Resumés shows. Men hvordan forbereder de sig, og hvad betyder modeugen egentlig for dem? Vi har talt med bureauets ene grundlægger, Mie Nielsen.
Femmes Regionales fik et tidligt gennembrud som showproducenter og står i år for den kreative ledelse af blandt andre Mark Tans og Resumés shows. Men hvordan forbereder de sig, og hvad betyder modeugen egentlig for dem? Vi har talt med bureauets ene grundlægger, Mie Nielsen.

Mie Nielsen og Caroline Hansen har med deres kreative bureau, Femmes Regionales, i mange år spillet en stor rolle for den danske modebranches visuelle udtryk. De har gjort 360-graders løsninger til deres speciale, og deres arbejde inkluderer alt fra kreativ ledelse til grafisk design, styling og fotoskydninger. 

Femmes Regionales har haft ansvaret for Baum und Pferdgartens shows og kampagner, indrettet ølbrandet Mikkellers hovedkontor i København og på kundelisten har de navne som Ikea, Normann Copenhagen og en lang række navne i modebranchen. Fashion Forum har talt med Mie Nielsen om showforberedelserne, modeuge-nostalgi og den nye sæson.

Hvad betyder modeugen for Femmes Regionales?
“Der er meget nostalgi forbundet med modeugen for os.  Vi fik meget uventet scoret opgaven med at lave det store trendshow, der tidligere åbnede modeugen ude på CIFF nærmest, da vi lige var blevet færdige på Designskolen. Der var mildest talt ret mange, der var forundrede over, at vi fik den opgave. Men det gik hverken værre eller bedre, end at CIFF endte med at beholde os som showproducenter i otte sæsoner.”

Hvad står i bag under denne modeuge?
“Vi laver show for Mark Kenly Domino Tan, Brøgger og Resumé. Derudover laver vi butiksåbning for Mark Tan, da han åbner sin første butik under modeugen og et jubilæums-event for børnetøjsmærket MarMar, der fejrer ti år i år.”

Hvordan griber I showplanlægning an?
“Udgangspunktet for showkonceptet er altid den kollektion, der skal vises. Er der en overordnet ide? Hvad vil man gerne fremhæve? Hvilken stemning vil man gerne sætte publikum i? Dertil kommer alle de omkringliggende detaljer: Hvordan får man det bedste materiale ud af showet, og hvordan sikrer man, at publikum har de bedste forudsætninger for at lave en interessant dækning af showet. Der er rigtig mange ting, der skal klappe, når man laver 15 minutters show. Her er modeugen og selve showet i virkeligheden blot kulmination på alt det forarbejde, vi har lavet.”

Hvad er den største udfordring, I foreløbigt har stået overfor?
“Finanskrisen var en tough cookie. Vi gik fra at være leverandører i en branche med store budgetter til at lave en masse morskab for til at stå med folk, der fra den ene dag til den anden holdt op med at betale deres regninger og rykkede alt kreativt in-house. Så der skulle tænkes kreativt, og vi skulle finde ud af, hvad det så pludselig var, folk ville bruge deres penge på. Det var klart en udfordring, men vi er jo stadig in business, så det lykkedes.”

Hvordan holder I jer fagligt opdateret?
“Når vi rejser, forsøger vi altid at sætte tid af til at blive inspireret af lokal kultur, kunst og arkitektur. Vi finder i princippet inspiration over alt – det kan være alt fra personligheder, madoplevelser, koncerter, udstillinger, litteratur og film. Men faktisk behøver det ikke at være så fancy: for nyligt var vi på Copenhell og her havde Ozzy Osbourne et meget flot og feminint lysshow – det beviser bare, at inspirationen kan være, hvor man mindst venter det.”

Og til slut… hvilke tre apps bruger I mest?
“Vestiaire, Vogue Runway & Style Book. Ja, og Taxi 4×35, naturligvis.”