Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs

Stadigt flere danskere klarer julegaveindkøbene på nettet

Netbutikkerne går en ekstra travl jul i møde, fortæller direktøren i FDIH, hvis nye analyse viser, at 60 procent af danskere vil fylde den virtuelle indkøbskurv, når de skal købe julegaver denne måned.
Netbutikkerne går en ekstra travl jul i møde, fortæller direktøren i FDIH, hvis nye analyse viser, at 60 procent af danskere vil fylde den virtuelle indkøbskurv, når de skal købe julegaver denne måned.

Kalenderen siger december, og det betyder, at de danske butikker vrimler med kunder, der skal have ordnet årets gaveindkøb, inden julefreden kan indfinde sig. Men de seneste år vælger færre og færre forbrugere at trodse december-vejret for i stedet at sidde derhjemme i varmen og ordne julehandlen hos de online forhandlere. En tendens, der også ser ud til holde stik i 2018.

I hvert fald hvis man ser på en ny analyse fra Foreningen for Dansk Internethandel (FDIH). Denne peger på, at et stadigt stigende antal danskere foretrækker nettet fremfor de fysiske butikker i december. Ud af de adspurgte forbrugere i analysen svarede seks ud af ti, at de vil købe deres julegaver på nettet i år.

“Det er ikke overraskende, at et flertal vil gå på nettet, men i år kan vi se, at forbrugerne vil handle flere gaver på nettet, end de plejer. Derfor går netbutikkerne en ekstra travl og god jul i møde,” fortæller administrerende direktør i FDIH, Niels Ralund, ifølge Detailfolk.

Udover at flere vælger at shoppe online op til jul, viser FDIHs nye analyse også, at andelen af hvor mange af forbrugernes gaveindkøb, der klares på nettet, er stigende. Ifølge deres undersøgelse, svarer 53 procent af de adspurgte, at de i år regner med, at halvdelen af de gaver, de giver ud juleaften, er købt online.

“Vi får flere og flere storshoppere. Det vil sige, at dem, der handler på nettet, flytter en stadig større del af deres køb på nettet, og det er selvfølgelig godt for netbutikkerne – og et klap på skuldrene til dem,” siger Niels Ralund videre.

FDIHs analyser peger desuden på, at tøj, sko og smykker nu er blevet den mest populære kategori, når det kommer til danskernes shoppevaner online.

LÆS OGSÅ:

Økonomisk opsving præger julehandlen anno 2018