Økonomisk opsving præger julehandlen anno 2018
Danskerne har fået flere penge mellem hænderne – og det kommer især til at gavne tøjbutikkerne, supermarkederne og de online forhandlere i december. Det viser en ny rapport fra Dansk Erhverv, der forventer rekordhøjt julesalg i år.Trods vintermørket er det lyse tider ude i de danske hjem. Økonomien er i vækst, ledigheden er lav og reallønnen er stigende. Det betyder, at pengene hænger løsere på forbrugerne, ikke mindst i juletiden, hvor handlen traditionelt når sit højdepunkt. Samme billede tegner sig for julehandlen i år – en julehandel, som forventes at sætte ny rekord. Det viser en ny analyse fra Dansk Erhverv, der vanen tro har taget pulsen på shoppeglæden blandt danskerne op til den søde juletid.
Heri ses det, at årets julehandel fortsat er i vækst og vil lande på cirka 14,4 milliarder kroner – en stigning på cirka fem procent. Det svarer til, at hver husstand i Danmark vil handle for cirka 5.600 kroner ekstra i perioden sammenlignet med resten af året. Og her mener Dansk Erhverv, at især tøjbranchen kommer til at mærke den gode julestemning.
Ifølge dem, vil en fjerdedel, svarende til 3,6 milliarder, af det øgede salg nemlig blive brugt på den del af detailhandlen, der blandt andet forhandler tøj og sko – den næstmest populære kategori blandt danskerne efter supermarkeder og varehuse, der ikke overraskende øger deres omsætning mest i juletiden.
Julehandlen anno 2018 foregår online og starter tidligere
Det er dog ikke kun højkonjunkturen, der påvirker danskernes forbrugsvaner i år. Også den stigende digitalisering vil sætte sit præg på udfaldet af sæsonen. I Dansk Erhvervs analyse fremgår det, at det bliver mere og mere populært herhjemme at foretage sine juleindkøb på nettet. Faktisk regner de med, at syv ud af ti danskere vil e-julehandle i år. Samlet set forventes det, at mere end en fjerdedel af salget i år vil foregå på internettet, svarende til 3,8 milliarder kroner, hvilket er fire procentpoint højere end bare i 2016.
Dansk Erhvervs analyse kan desuden ses som en trøst til dem, der frygter at Black Fridays stigende popularitet blandt forbrugerne vil gå udover julehandlen. Denne understreger nemlig, at danskerne langt fra holder sig tilbage i december, bare fordi de har shoppet igennem med rabat i slutningen af november. Men det betyder ikke, at den store udsalgsdag ikke påvirker årshjulet. Dansk Erhverv peger i deres prognose også på, at julehandlen er begyndt at rykke sig. Hvor 18 procent af mersalget i forbindelse med julen fandt sted i november i 2012, var det tal oppe på 30 procent sidste år og måske endnu mere i år, hvis man skal tro prognoserne for dette års Black Friday.
Dog er det stadig i december, at størstedelen af den reelle julehandel finder sted, fastslår Dansk Erhverv, hvis analyse viser, at 70 procent af mersalget stadig sker i selve julemåneden.
Læs hele Dansk Erhvervs analyse her.