I sommeren 2017 opkøbte Bestseller A/S 110 butikker af Bestseller Retail Europe – et selskab, som Anders Holch Povlsen ejer sammen med direktør Finn Poulsen. Det betød, at Bestseller Retail Europes butiksportefølje i dag består af 600 butikker udelukkende under navnet Only. Målet var, udover at organisere Only-brandet som en vertikal kæde med én chef, også at bidrage med et kapitalindskud til Bestseller Retail Europe-koncernen i forlængelse af en ambitiøs vækststrategi. Og det har vist sig at lykkes.

Bestseller Retail Europe har i regnskabsåret 2017/2018 åbnet 170 nye butikker fordelt på tværs af Europa. Det svarer til, at de har slået dørene op til en ny butik hver anden dag hele året. Det viser et netop fremlagt regnskab fra koncernen. Heri ses det, at blandt andet bruttofortjenesten voksede med fem procentpoint til lige godt 1,6 milliarder kroner i det netop afsluttede regnskabsår, samt at årets resultat før skat voksede fra 242 millioner kroner i 2017 til 386 millioner i år. Og det har vakt stor tilfredsstillelse hos administrerende direktør og medejer Finn Poulsen:

“Jeg er glad for og stolt over, at vi på et stærkt konkurrencepræget marked og med et salgsmæssigt udfordret forår og sommer kan ekspandere kraftigt og samtidig fastholde og udvikle vores nøgletal. At åbne en ny butik hver anden dag kræver det ypperste af organisationen, og alene on-boarding og personaleudvikling af 800 nye medarbejdere er en disciplin, der udfordrer virksomhedens ledelseskompetencer,” siger han i en pressemeddelelse og forklarer om årsagen til væksten:

“Vi har formået at holde vores omkostninger i ro. Blandt andet betyder det pressede internationale retail-marked, at vi har lettere ved at få de bedste Strøg-placeringer i de vigtigste Europæiske byer til vores mange nyåbninger. Desuden er det lykkedes at genforhandle en række huslejekontrakter til lavere huslejer.”

Succesfuldt strategiudspil fra Bestseller A/S

Ifølge Finn Poulsen, kan væksten især tilskrives deres mulighed for udelukkende at fokusere på ét af Bestseller-koncernen brands – en strategi, han forventer skal implementeres i resten af moderkoncernen også.

”Som det første brand i Bestseller-koncernen har Only skabt en vertikalkæde. Vi har stædigt holdt fast og videreudviklet dette koncept. Det betyder, at vi nu har den helt rigtige forudsætning for at forfølge vores strategiske målsætning om at komme på niveau med de allerstørste spillere på modemarkedet i Europa. Målt på nøgletal er vi meget tæt på det mål allerede nu,” siger han og fortæller, at Only Stores er det bedst indtjenende europæiske retail-selskab i Bestseller-koncernen, hvorfor de øvrige brands efter planen også skal etableres som vertikale butikskoncepter i fremtiden.

Men selvom Bestseller Retail Europe allerede har bredt sig godt ud i hele Europa med 170 nye butikker i 2018 alene, er de langt fra færdige med ekspansionen.

“Vi planlægger at åbne 180 nye butikker i 2018/19. Dermed tager vi et vigtigt skridt mod vores målsætning om 1000 butikker i regnskabsåret 2020/21,” siger Finn Poulsen, der også herhjemme har og vil udvide butiksporteføljen:

“I årets løb åbnede vi 12 nye butikker, og vi forventer også i det nye år at åbne en ny dansk butik hver eneste måned. Målt på nøgletal er Danmark vores tredjestørste marked.”