Jeans-brandet Cheap Monday, der bragede igennem med prisvenlige, skinny jeans tilbage i 2004 og blev opkøbt af H&M i 2008, bliver nu nedlagt af selvsamme koncern.

“Vi bliver nødt til konstant at udvikle vores forretning og det, vi vælger at investere i. Vi ser stort potentiale og muligheder for alle andre af vores brands i New Business-kategorien, som alle udvikler sig positivt både digitalt såvel som gennem fysiske butikker.”

Sådan lyder meldingen fra Anna Attemark, der er Head of New Business i H&M Group. Sammen med resten af ledelsen har hun taget en drastisk beslutning om at indskrænke koncernens fokusområde og brandportefølje.

“Modeindustrien står midt i en periode med omfattende forandringer som følge af den igangværende digitalisering. Samtidig er der god fart på H&M Groups udviklingsarbejde for at prioritere og fokusere på kerneforretningen. Cheap Monday har en traditionel wholesale-forretningsmodel, som er en model, der har står overfor for alvorlige udfordringer på grund af ændringerne i branchen. Der har været negativ udvikling i Cheap Mondays salg og overskud i lang tid,” skriver koncernen videre i deres pressemeddelelse.

Nedlæggelsen af Cheap Monday kommer til at påvirke samtlige medarbejdere i de svenske byer Tranås og Stockholm, der ifølge H&M-koncernen tæller cirka 80 personer, som afskediges med virkning i løbet af 2019. Koncernen vil se på at hjælpe disse medarbejde med at ansøge om stillinger i de øvrige afdelinger indenfor H&M.

Afviklingen af Cheap Monday skal desuden ske med øjeblikkelig virkning, med forventningen om at være fuldendt den 30. juni 2018. Cheap Monday-butikken i London og brandets webshop vil blive lukket den 31. december 2018.

Selvom H&M forsat er en af verdens største high street-giganter, har de seneste år også været presset af konkurrenterne, hvilket især skyldes den digitale udvikling. Ifølge Berlingske, har H&M i løbet af de sidste ti år åbnet 3000 butikker og skabt syv nye brands, men alligevel er koncernens aktieværdi faldet drastisk siden marts 2015. Siden da er den mere end halveret, hvilket betyder, at virksomhedens markedsværdi er faldet med 293 milliarder kroner.

Udover Cheap Monday varetager H&M Group brandsene H&M, COS, Monki, Weekday, & Other Stories, H&M Home, ARKET og nyeste på listen Afound.