Facebook Abonnér
14:33
|
25.05.2018
stinegoyaxnetaporter Foto: Stine Goya X Net-A-Porter.

Ugen i mode

Nyheder fra ind- og udland: Copenhagen Fashion Week inviterer til tøjmarked i den gode sags tjeneste, Adax samarbejder med Freya Dalsjø og Vagabond lancerer cirkulært koncept.

| Kultur | af Martin Mitchell

Et taskesamarbejde
Det danske talent Freya Dalsjø er næste designer i rækken, som taskefirmaet Adax har indgået samarbejde med. Efter succesen med blandt andre Soulland, Stine Goya og Carin Wester, har hun nu fået muligheden for give sit bud på en kollektion sammen med det klassiske taskefirma. Kollektionen blev officielt lanceret i forbindelse med modeugen i sidste uge og indeholder tre forskellige designs, der vil blive forhandlet i udvalgte butikker fra marts 2018.

Mere samarbejde
Det danske brand Schulz by Crowd har netop løftet sløret for et kreativt samarbejde med model og influencer Laura Lundsgaard. Samarbejdet er udmundet i en kimonobluse i håndvasket silke – som i øvrigt er et varemærke for det danske brand. Designet vil være en del af brandets AW18-kollektion og overskuddet for samarbejdet går til Red Barnet.

10-års fødselsdag
Luksusportalen Net-a-porter har netop indledt endnu et samarbejde med en dansk designer. Denne gang er det den anerkendte, danske designer Stine Goyas jubilæumskollektion. Kollektionen markerer 10-året for Stine Goyas kreative virke, og Net-a-porter vil udover hovedkollektionen også forhandle showpieces fra den danske designer samt et eksklusivt håndprint, som optræder på en silkekjole. Stine Goyas kollektion blev sat til salg onsdag den 7. februar på Net-a-porters hjemmeside.

Fart over feltet
Det danske Bestseller-mærke Jack & Jones indgår på ny et samarbejde med Formel 1. Denne gang er det med Haas F1, som selvfølgelig har danske Kevin Magnussen på holdet. Om samarbejdet fortæller Head of E-commerce & Marketing, Henning Nielsen, i en pressemeddelelse:

”Hos Jack & Jones er vi lige så dedikerede til denim, som en formel 1-kører er til deres kørsel, og derfor giver dette samarbejde med Haas formel 1-hold meget mening for vores mærke.”

The CFW Fashion Market
Modeugen er slut for denne sæson, men den gode modestemning fortsætter. Copenhagen Fashion Week kan på lørdag invitere til et eksklusivt tøjmarked, hvor man kan gøre op med brug-og-smid-væk-kulturen, samtidig med at man får opdateret garderoben. Til markedet vil der være tøj fra officielle modeuge designere som Heartmade, Five Units, Anonymous Copenhagen, By Green Cotton og MarMar Copenhagen. Derudover kan du gå på opdagelse i modebloggere og professionelle stylister som blandt andre Cathrine Urhammer, Sille Henning og Astrid Olsens private garderober. Alle indtægter fra tøjmarkedet går til Red Barnets koncept ‘Barn til Barn’, hvor børn sender deres brugte tøj og legetøj til andre børn.

The CFW Fashion Market finder sted lørdag den 10. februar kl. 11-16 hos WestMarket, Vesterbrogade 97, 1620 København V.

Mere genbrug
Dagen efter, søndag den 11. februar, kan Tradono åbne dørene til deres første loppemarked i 2018. Det kommer til at foregå i Papirhallen og vil have besøg af flere kendte modebloggere og danske trendsættere, ligesom at der vanen tro støtter Blå Kors, sådan at både besøgende og stadeholdere kan donere tøj, som støtter socialt arbejde til fordel for udsatte mennesker i Danmark.

Endnu et H&M-koncept
Den svenske kæmpekæde H&M har annonceret konceptet Afound – et tilbudsmarked for mode på tværs af sæsoner. Her vil der, ifølge H&M Group, både blive solgt tøj fra koncernens egne brands, men også fra andre kendte mærker – både on- og offline.

”Afound går op i både produkternes værdi og at skabe det rette brandmiks. Ved at tilbyde personlig stilinspiration, kvalitetsmærker og oplevelsen af en god handel tilbyder Afound en ny form for off-price oplevelse,” fortæller Frederik Svartling, Administrerende Direktør for Afound i en pressemeddelelse.

Afound lanceres både online og som fysisk butik på Drottninggatan i Stockholm i 2018.

Cirkulært skokoncept
Svenske Vagabond kunne for nyligt løfte sløret for et cirkulært tiltag i form af et såkaldt ’Shoe Bring Back’-koncept. Konceptet er faciliteret i samarbejde med den internationale indsamler og leverandør af genbrugte og genanvendt tøj og sko, I:Collect, og håbet er, at brandet i samarbejde med deres kunder kan lukke forbrugscyklussen og dermed udnytte det store potentiale, der er i genbrugsmaterialer. I første omgang vil initiativet blive rullet ud i Vagabonds forretninger i Sverige, Finland, Tyskland, Polen, Tjekkiet og Danmark, hvor brandets kunder vil modtage et gavekort på 50 kroner for hver pose sko, de indleverer.

Mode og kunst
Det hæderkronede modehus Gucci samarbejdede i december 2017 første gang med den spanske kunstner Ignasi Monreal, og endnu engang til deres SS18-kampagnebilleder. Nu kan modehuset så løfte sløret for næste skridt i samarbejdet, da Ignasi Monreal og Gucci i fællesskab har lavet en såkaldt ’Art Wall’. Kunstvæggen, som Ignasi Monreal har udsmykket i Guccis karakteristiske stil, vil kunne overværes ved Guccis butikker i New York, Milano og i deres nyåbnede Hong Kong-butik.

Læs også

Få de vigtigste nyheder direkte i din indbakke

Tilmeld nyhedsbrev
string(7) "test123"