Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs

Ikke alle blev skuffede i fredags: flere onlinegiganter slog rekord

Miinto og Zalando har begge fordoblet deres omsætning på Black Friday sammenlignet med sidste år. Øgede investeringer i marketing og god forberedelse har været løsningen.
Miinto og Zalando har begge fordoblet deres omsætning på Black Friday sammenlignet med sidste år. Øgede investeringer i marketing og god forberedelse har været løsningen.

Black Friday har måske ikke sat rekorder samlet set, men for nogle virksomheder er det alligevel gået bedre end nogensinde før. Det kan både Zalando og modeportalen Miinto tilslutte sig. Her på den anden side af den store udsalgsweekend, melder Miinto  om salg, der blev øget med over 200 % sammenlignet med sidste års sorte fredag. Zalando rundede to millioner salg, hvor der i de travleste tidspunkter blev foretaget 4.200 køb i minuttet.

Allerede torsdag havde Miinto omsat for samme beløb, som de omsatte for på Black Friday sidste år. Det skyldtes, at de havde lavet et særligt tiltag, som gav eksisterende kunder adgang til de særlige tilbud allerede dagen før. Det nye tiltag var en større succes end de havde regnet med, og blev dermed en stærk start på udsalgsdagen.

Ekstra marketingskroner virker

Udover tyvstarten på tilbuddene har Miinto i år også valgt at investere ekstra meget i marketing. Hele kommissionen fra de butikker, de sælger varer for, er gået til marketing. Det har betydet, at de kunne investere 50 procent mere i dette område end sidste år. Et tiltag man må sige har givet pote, da det samlede salg for Miinto.dk nåede op på næsten 40 millioner kroner.

“Jeg er lykkelig over, at vi kan få solgt en masse fede varer fra de bedste, fysiske modebutikker. Butikkerne rundt om i landet er pressede, og jeg ønsker ikke, at vi i fremtiden ser tomme butikslokaler og ikke har mulighed for at komme ned og få den personlige service og oplevelse, som det er at handle i de rigtige butikker. Der er rigeligt af produkter på markedet, de skal bare sælges, og hellere sælge dem, der allerede er i landet, fremfor at det er de store udenlandske webshops, der får salget,” siger Konrad A. Kierklo, der er CEO i Miinto.

Det at Miinto.dk kan hjælpe mindre, lokale butikker med at få øget sit salg på dage som Black Friday, er virkelig noget, der kan gøre en forskel for den enkelte butik. Og det er nok også særligt i kraft af at Miinto har flere midler at gøre godt med til marketing, mens de også har en langt større rækkevidde. Trine Kær, der ejer Butik Blossom i Nibe, er en af de butiksejere, som nød godt af samarbejdet ved Black Friday.

“Vi er en lokal modebutik med egen webshop. Vi har flotte trafiktal, men jo ikke samme antal besøgende og trafik som miinto.dk. Uden Miinto ville vi være blevet presset på salget af de store webportaler disse dage. I stedet har dette års Black Friday-event givet os en omsætning på over 500.000 DKK på få dage, som vi ellers ikke havde haft, og det gør selvfølgelig en kæmpe forskel for os,” siger Trine Kær fra Butik Blossom.

Tæt dialog mellem samarbejdspartnere har fremmet salget

Miinto har da også gjort meget for at forberede sig til Black Friday, og udover den øgede investering i marketing, har de også haft en god dialog med deres samarbejdspartnere for at kunne klargøre webshoppen bedst muligt.

“Vi har været i tæt dialog med vores partnere for at få at vide, hvilke produkter de forventede at nedsætte, og vi har givet anbefalinger til, hvor og hvor meget vi mener, de skulle nedsætte produkterne for at få størst effekt. Efterfølgende har vi sendt indkøbsanbefalinger til butikkerne, så de kunne forsøge at få flere af de populære varer på lager inden Black Friday. Samtidig har vi udvidet vores annoncering og styrket marketingindsatsen generelt (…) og det kan bare mærkes på trafikken,” siger Malthe Cederborg, der er CMO i Miinto.

Også hos Zalando har det været den grundige forberedelse, de ser som svaret på den massive vækst.

“Zalandos forberedelser til Black Friday startede lige efter sidste års Cyber Week. Med en stærk præstation på tværs af alle markeder, gennemførte vi en succesfuld Cyber Week og en rekordsættende Black Friday. Dette er ikke bare en vigtig dag for vores kunder, men det tillader os også at teste udvidelsen af vores teknologi og infrastrukturer til behovene for vores fremtidige vækst. Jeg er stolt over det, vi her har opnået som et team og jeg ser frem til at byggede videre på det i fremtiden,” fortæller Moritz Hahn, der er Senior Vice President of Commercial Business for Zalando Fashion Store.