Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs

Er danskerne blevet tilbudsmætte? Black Friday-salg det laveste i fire år

Selvom mange havde regnet med endnu et rekordsalg, overraskede dette års Black Friday, hvor der blev omsat for mindre end i 2015, 2016 og 2017.
Selvom mange havde regnet med endnu et rekordsalg, overraskede dette års Black Friday, hvor der blev omsat for mindre end i 2015, 2016 og 2017.

Her på den anden side af årets største shoppedag kommer Nets nu med de endelige resultater for Dankort-handelen under Black Friday. Og det er overraskende resultater, de kommer med. For selvom mange havde spået, at dagen endnu engang ville sætte salgsrekorder, er dette langt fra tilfældet. Ifølge Nets landede danskernes samlede Dankort-køb på lige over 1,94 milliarder kroner. Dermed var salget altså lavere end i både 2015, 2016 og 2017.

“Vi forventede selvfølgelig, at Black Friday blev en af de allerstørste handelsdage nogensinde, og vi var spændte på, om rekorden fra sidste år ville blive slået, men med et Dankort-forbrug på 1,94 milliarder kroner lander vi 8 procent under Black Friday 2017. Det er formentligt et udtryk for, at mange butikker i år havde valgt at sprede deres slagtilbud over flere dage,” siger Jeppe Juul-Andersen, som er direktør i Nets og ansvarlig for Dankort.

Mætte af tilbud?

Om det konkret er de flere dage med tilbud, der er årsag til de lavere salgstal, er svært at sige. Noget kan tyde på, at det også er en øget miljøbevidsthed hos både virksomheder og forbrugere, der har påvirket salget. Mange har nemlig i år været ude og kritisere dagen for dens opfordring til overforbrug og miljøbelastning.

Men selvom dagen ikke slog de sidste tre års handelsrekorder, kan dette års Black Friday meget vel ende med alligevel at blive dette års største handelsdag.

“Tidligere var det en af dagene lige op til jul, at vi brugte vores Dankort allermest i løbet af året, men det billede har Black Friday lavet om på. Vi skal tilbage til 2014 for at finde et år, hvor det ikke var Black Friday, der var årets største handelsdag,” forklarer Jeppe Juul-Andersen.

Det er blandt andet, fordi mange forbrugere allerede her i slutningen af november udnytter de vilde tilbud til at få ordnet juleindkøbene. Decemberdagene er altså ikke længere præget af ligeså høje salg, som det var tilfældet, før Black Friday virkelig fik greb om danskerne.

Onlinesalget stiger

Salget på de online kanaler steg dog en smule i år, hvor 16,8 procent af det samlede Dankort-forbrug blev brugt på webshops. Det betyder en stigning på 3,2 procentpoint fra sidste år.

“Mange danske butikker er gode til at imødekomme forbrugerens ønsker både online og offline. Derfor foregår Black Friday både i butikken og på webshoppen – hovedparten af Black Friday-omsætningen ender dog stadig i de fysiske butikker,” siger Tine Marie Andersen, der er politisk konsulent i Dansk Erhverv.

Dette års Black Friday ender på en femteplads for alle tiders største handelsdage.