Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
Copenhagen Fashion Week, Streetstyle, Influencer
Alle nyheder, Indland

Slut med falske likes. Instagram vil spøgelses-følgere til livs

Social media-giganten sætter aktivt ind mod falske profiler og falsk aktivitet fra sine brugere, for at opretholde sikkerhed og omdømme.
Social media-giganten sætter aktivt ind mod falske profiler og falsk aktivitet fra sine brugere, for at opretholde sikkerhed og omdømme.

Det har længe været en åben hemmelighed, at mange brugere af Instagram benyttede sig af falske følgere eller falske likes for at øge deres popularitet. De fleste har nok prøvet at modtage et like fra en fuldstændig fremmed profil tilsyneladende uden følgere. Men det skal nu være slut. På samme måde som Facebook på det seneste er begyndt at slette falske profiler fra sin platform, vil Instagram nu også falsk aktivitet til livs. Alle falske likes eller follows, som kommer fra såkaldt tredjepart services, vil blive slettet, lyder det.

“Vi har på det sidste oplevet, at mange profiler gør brug af tredjeparts applikationer til kunstigt at udvide deres følgerskare. Folk kommer på Instagram for at opleve noget autentisk, altså ægte oplevelser. Det er vores ansvar at sikre, at disse oplevelser ikke bliver forstyrret af falsk aktivitet,” fremgår det af en pressemeddelelse fra Instagram.

For at komme den falske aktivitet til livs har Instagram opfundet en moderator-teknologi, der gør det muligt at identificere uægte aktivitet. Hvis teknologien opdager, at en bruger har brugt tredjepartsværktøjerne, vil man blive gjort opmærksom på det af Instagram selv og opfordret til at skifte kode. Man deler nemlig ofte både brugernavn og kodeord med tredjepart, når man køber sig til falsk aktivitet. Så det er ikke kun autenticiteten, der er udsat, men også profilens sikkerhed.

Det er dog ikke kun for den autentiske brugeroplevelse, at platformen vil falsk aktivitet til livs. Efter Facebook opkøbte det hurtige sociale medie, er Instagram, præcis som Facebook, begyndt at tjene penge på reklamer. Af samme årsag er det ekstremt vigtigt, at man som både forbruger og firma, der skal lægge penge, har mulighed for let at navigere i, hvad der er reklame. Og at man samtidig kan stole på den aktivitet, som påstås at være ægte på Instagram, og som det sociale medie er bygget op omkring. Det kræver autenticitet og gennemsigtighed at opretholde værdien i det produkt, som Instagram kan tilbyde og sælge.

Der er meget snak om autenticitet omkring Instagram og reklame og skjulte reklamer, hvorfor forbrugerombudsmanden har været meget på banen i de seneste år. Blandt andet trådte en ny markedsføringslov i kraft sidste år. Lige så mange muligheder, som de sociale medier giver, lige så mange udfordringer er der også forbundet med det for både virksomheder og forbrugere. Og når der er så mange penge forbundet med følgere og og likes, som der er på Instagram, og som især influencere nyder godt af, så er det vigtigt, at man kan stole på ægtheden i følgerantal og likes.

Dette vil bare være første skridt af en række, som Instagram tager for at komme falsk aktivitet til livs.