Sender du som virksomhed produkter til en blogger, instagrammer eller anden form for influencer i håb om, at personen omtaler produktet, kan der være tale om skjult reklame, hvis han eller hun vælger at promovere produktet – eksempelvis med et billede på Instagram.

Førhen skulle blogger og virksomhed have indgået en direkte aftale, men dette er fra 1. juli ikke længere et krav. Hvis bloggeren promoverer produktet – selv uden en aftale med virksomheden – skal bloggeren markere opslaget med ”reklame” eller ”sponsoreret” først i teksten. Har virksomheden betalt bloggeren for omtale, skal dette selvfølgelig også markeres.

Den nye markedsføringslov betyder samtidig, at forbrugerombudsmanden ikke længere skal bevise, at en virksomhed og en blogger har indgået en aftale før,

at en overtrædelse af loven kan føre til en påtale og eventuelt til en politianmeldelse. Forbrugerombudsmanden vil især fokusere på brugen af influencer, og de digitale medier vil få ekstra opmærksomhed, skriver markedsføring.dk.

Kommerciel hensigt
Virksomheder får derved sværere ved at slippe afsted med at forsøge at snige kommercielle budskaber ind i den strøm af billeder, forbrugere dagligt scroller igennem på sociale medier og blogs.

”Hvis der er en kommerciel hensigt for samarbejdet mellem en virksomhed og for eksempel en influent, så har vi en berettiget grund til at kigge på samarbejdet med den nye markedsføringslov i hånden,” sagde forbrugerombudsmand, Christina Toftegaard Nielsen, ifølge Dansk Markedsføring, der understreger, at de anlægger en helhedsvurdering, når de bedømmer, om en virksomhed overtræder markedsføringsloven.

En kommerciel hensigt er ifølge den nye lov, blandt andet når en virksomhed sender et produkt til en blogger eksempelvis som gave eller til at teste. Det er også en kommerciel hensigt, når virksomheder inviterer bloggere til et event, hvor formålet er, at de deler billeder fra eventet i deres netværk. Dette skal nu markeres med ”reklame”.

Instagram gør det dog nemmere for brugere netop at markere opslag, da mediet har lanceret en ny funktion, hvor brugere kan tilføje teksten ”betalt samarbejde”, der indsættes lige over billedet. Det skriver The Fashion Law. Formålet er at øge transparensen omkring, hvornår indhold er betalt eller i samarbejde med virksomheder.

Det sker samtidig i kølvandet på, at en lang række amerikanske kendte og indflydelsesrige personer har modtaget reprimander om ikke at have gjort det klart og tydeligt, at de produkter, de viste på Instagram var reklamer og sponsorerede.