Den svenske onlinegigant Boozt.com kunne i juni udvide deres fysiske tilstedeværelse og åbne dørene til deres skønhedsbutik nummer to, denne gang på Købmagergade i København. Men selvom det 500 kvadratmeter-store kosmetik- og hudplejemekka, der har fået navnet ‘Beauty by Boozt.com’, var et bevidst strategisk udspil i ønsket om at udvide virksomhedens markedsandele, har satsningen ikke givet pote på bundlinjen. Endnu.

I Boozts netop offentliggjorte regnskab ses det, at der er udfordringer. Driftsresultatet i tredje kvartal ender i et minus på 28,8 millioner svenske kroner, svarende til cirka 20 millioner danske. Det er næsten en fordobling sammenlignet med samme kvartal sidste år. Her endte det på minus 11,8 millioner svenske kroner. Det skriver Finans.

Ifølge Hermann Haraldsson, administrerende direktør i Boozt, skyldes den negative udvikling i kvartalet et større end forventet tab på den nye butik i København. Og det vækker langt fra tilfredsstillelse i ledelsen.

“Det kan ikke blive værre, end det er nu. Det er så slemt, som det blive, men der er ikke tale om et strukturelt problem. Det er et problem, som skal løses, og det kommer ikke til at fortsætte ind i 2020,” fortæller direktøren.

Men selvom den nye butiks omsætning har skuffet og derfor tynger regnskabet generelt, har satsningen dog bidraget med vækst i øvrige dele af virksomheden. Det gælder for eksempel det forretningsområde, de har døbt ’Andet’, hvor omsætningen er steget med hele 145 procent sammenlignet med sidste år. Og det er primært den nye butiks fortjeneste. Planen er derfor også at fortsætte butikken i ønsket om at vende skuden. Ifølge Hermann Haraldsson, forventes problemerne at være løst inden 2020.

“Vi tror, at der er meget, vi kan gøre, og det er vi i gang med.”

I 2017 satte Boozt rekord, da årsomsætningen passerede 2 milliarder svenske kroner, hvilket er en vækst på 44,4 procent sammenlignet med 2016. Også i dette kvartal er omsætningen generelt steget med 37 procent til 625 millioner svenske kroner. Det endelige omsætningsresultat for 2018 kendes først ved fremlæggelsen af virksomhedens årsregnskab.