Jubilæer, street basiswear og ny modeprofil i Røde Kors' Klub 10
Gestuz markerer 10 års jubilæum med ny kollektion, Le Fix laver basistøj, og Lotte Mørch bliver udvalgt til Røde Kors' Klub 10.I denne uge, mens efteråret har vist sig fra sin allermest brillerende side, har vi for alvor taget hul på pressedagene, ligesom ugen også har båret to markante modeevents med sig.
I onsdags holdt DM&T deres tilbagevendende topmøde i Terminalerne i Københavns Nordhavn. Her fik deltagerne både input og inspiration til at imødekomme en verden og en branche i digital forandring. På samme dag uddelte DM&Ts As Øland og Simon Hansen den nyetablerede talentpris Next Level Ward til Résumé og Cecilie Bahnsen. Det kan du læse om her.
I går, torsdag, blev Mads Nørgaard og Anne Christine Perssons nye modeleksikon lanceret ved en stor fest på Gyldendal. Vi har talt med dem, og så glæd til dig til at læse om deres tanker om modebranchen nu og i fremtiden ganske snart her på Fashion Forum.
På en mere international skala har ugen været præget af flere store nyheder, blandt andet at den anerkendte amerikanske designer Alexander Wang har – som så mange andre – kastet sin kærlighed på Uniqlo, hvor han skal designe en kollektion af deres Heattech innerwear. I H&M-regi har Jeremy Scott løftet sløret for de første kampagnebilleder fra sin Moschino x H&M-kollektion og traditionen tro lander high-street-gigantens designersamarbejde i butikkerne den 8. november.
10 x 10 x 10
Det danske brand Gestuz – der for lige godt halvanden måned siden vandt ALT for Damernes Guldknap – kan som bekendt fejre sit tiårs jubilæum i år og i august åbnede deres første butik i København. Og det fejrer de nu med en fødselsdagskollektion, der tager et kig tilbage i arkiverne. Kreativ direktør Sanne Sehested har udvalgt sine yndlingsstyles gennem det sidste årti og relanceret dem – endda til den oprindelige pris, som da de første gang så dagens lys.
Kollektionen blev sat til salg den 10. oktober og kan købes på Gestuz’ egne kanaler og i udvalgte butikker.
Back to basics
Apropos nye kollektioner har det danske streetwear-brand Le Fix valgt at udvide sortimentet og introduceret en helt ny linje af langtidsholdbare basisprodukter. Le Fix’ Core Project, som kollektionen hedder, er baseret på simple designs i en tykkere kvalitet og består af både T-shirts, hættetrøjer, sweatpants og accessories i monokrome farver.
“At have en basiskollektion, der løber ved siden af de normale kollektioner, er i dag blevet en del af at være etableret brand. Le Fix har snart 20 år på bagen og er i høj grad et etableret brand. Derfor er det en helt naturlig udvikling for os at lancere en basiskollektion. Core Project cementerer vores markedsposition,” lyder det fra brandets kreative direktør, Benny Kusk.
Alle styles i den nye linje er unisex og produceret i Europa i ønsket om at minimere de miljømæssige aftryk ved lang transport.
Hele kollektionen sættes til salg i dag.
Mørch i fornemt selskab
Den erfarne PR- og modekender Lotte Mørch har efterhånden en del titler på CV’et. Men nu kan hun tilføje endnu en. Hun er nemlig blevet udvalgt som ambassadør for Røde Kors’ klub 10, hvilket betyder, at hun det kommende år vil arbejde på at indsamle penge til organisationens hjælpearbejde. Røde Kors Klub 10 består af kendte og entreprenante personligheder fra kultur- eller erhvervslivet, og Lotte Mørch er derfor kommet i fornemt selskab, når hun som ambassadør skal bruge sit netværk og kreativitet til at skabe nye projekter, der kan indsamle penge til Røde Kors.
Læs mere om Røde Kors’ klub 10 her.
Skobilæum
I dag kan den tyske skokæde Deichmann fejre sit 15 års jubilæum i Danmark. Det hele startede i 2003 med kædens første butik i Bruuns Galleri i Aarhus. Siden er mange flere kommet til, og Deichmann har i dag 29 butikker fordelt over hele landet og beskæftiger 250 medarbejdere – og det håber virksomheden på at kunne udvide:
“Vi har nået en milemæl i Deichmanns Danmarkshistorie, og danskerne har taget utrolig godt imod os og vores ’Rack Room’ koncept, hvor alle sko står fremme og er let tilgængelige for kunden. Målet for de næste 15 år er fortsat at åbne flere butikker og skabe flere arbejdspladser,” fortæller Julia Schmitz, der er Managing Director i Skandinavien.
Deichmann blev grundlagt for mere end 100 år siden som en lille skomagerbutik i Tyskland, men er i dag Europas største skokæde, der beskæftiger mere end 39.500 mennesker verden over.
Nyt til generation Z
Alle har øjnene stift rettet mod ungdommen – og den britiske modegigant Asos er ingen undtagelse. De har nemlig skabt et helt nyt brand ved navn Collussion, som er henvendt specifikt til generation Z. Brandet er desuden kommet til verden det seneste år gennem et samarbejde mellem webportalen og seks unge kreative sjæle, der er alt fra aktivister og forfattere, til YouTubers, stylister og studerende.
Kollektionen kan købes allerede nu på Asos.com.