Plastik er en af vor tids største miljøsyndere – og det har fået flere og flere tøjvirksomheder til at inkorporere materialer lavet af plastaffald i deres produktion. Det gælder brands som Adidas og danske Gestuz – og nu også Salling Groups tøjmærke VRS, der sælges i henholdsvis Føtex og Bilka.

VRS har i denne uge lanceret deres første initiativ udi kampen mod plastikspild, nemlig en flyverdragt til børn og en sportsjakke til voksne, der er lavet af polyester som kommer fra blandt andet brugte plastikflasker.

Normalt fremstilles polyester af råolie, men ved at nedsmelte plastaffald kan det omdannes til polyesterfibre. 50 procent af det materiale, der er brugt til at sy flyverdragten, er lavet af genbrugspolyester, hvorimod jakken er lavet udelukkende af genbrugsmaterialet.

“Som en af Danmarks største forhandlere af tøj tager vi ansvar for at drive en bæredygtig udvikling, og her kan vi sammen med vores kunder virkelig gøre en stor forskel i hverdagen. Tekstil af genbrugte materialer er en af flere løsninger, der kan sikre, at vi som samfund genbruger mere plastik og undgår, at det ender i naturen. Vi ser frem til i de kommende måneder at introducere flere produkter, som er helt eller delvist produceret at genbrugsplast,” siger Mark Nielsen, kædedirektør i Bilka, i en pressemeddelelse.

Del af en ny strategi om at fremme bæredygtig tekstilproduktion

Det er dog hverken første eller sidste gang, at Salling Group, der ejer Bilka og Føtex, kaster sig ud i at arbejde med grønnere materialer. Tiltaget kommer som et led i koncernens generelle strategi om at fremme bæredygtig tekstilproduktion. En strategi, der blandt andet har betydet, at udvalget af økologisk bomuld er vokset markant i koncernens butikker, heriblandt i Føtex, som tidligere på året kunne meddele, at mere end hvert andet stykke børnetøj nu er lavet af økologisk bomuld. Målet er, at alt VRS-børnetøj i bomuld skal være økologisk inden udgangen af 2018.

“Vi oplever en stor vilje blandt vores kunder til at træffe bæredygtige valg, når de handler hos os. Tekstilområdet er et af mange, hvor vi hele tiden arbejder på at gøre de valg lettere, uden at kunderne behøver at gå på kompromis med hverken kvalitet eller pris,” supplerer siger kædedirektør i Føtex Thor Jørgensen.

Derudover har Salling Group indgået et partnerskab med WWF om at reducere deres brug af plastik og bidrage til at undgå at plast ender i naturen. Det betyder blandt andet, at koncernen har forpligtet sig til at bruge mindre plast og andre emballagetyper, sikre at mere bliver genbrugt samt at give kunderne mere information og flere valgmuligheder omkring plastik og emballage i deres varehuse. I den forbindelse har Salling Group også opsat en række målsætninger, der blandt andet indebærer, at al plast brugt til transport af deres varer skal blive genbrugt eller genanvendt inden 2020, samt at de vil udfase al engangsplastik senest i 2021.

De nye produkter er fremstillet i overensstemmelse med den internationale GRS-standard for genbrug i tekstilproduktion og er blevet sat til salg i Føtex og Bilka i denne uge. 

LÆS OGSÅ:

Stifter af Parley: ”Plastik er en designfiasko”