Ægteparret Stine Goya og Thomas Hertz har nået en milepæl: et historisk godt årsresultat på 6,2 millioner kroner efter skat, hvilket er næsten en tredobling sammenlignet med året før og det højeste, siden den danske designer startede virksomheden Stine Goya A/S tilbage i 2006.

Det fremgår af brandets nyligt offentliggjorte regnskab for 2017/18, som vidner om en virksomhed i vækst. I løbet af perioden har Stine Goya A/S formået at skabe en bruttofortjeneste på mere end 16 millioner kroner – et resultat, der skal ses i sammenligning med det forgangne års 9,4 millioner kroner. Ifølge brandet selv, er det især indtoget på det internationale marked, der har båret væksten.

“Vores fremgang skyldes især, at vi er begyndt at arbejde meget målrettet med at få de internationale markeder op at køre i samarbejde med vores agenter. Og det er lykkes. Især USA og England har taget fart, men også både Sverige, Norge, Tyskland, Holland og Belgien har udviklet sig positivt i perioden,” siger CEO Thomas Hertz, der godt vidste, at regnskabet ville ende godt, men som alligevel blev positivt overrasket over væksten.

“Væksten er højere, end vi oprindeligt havde budgetteret med. Og det er selvfølgelig dejligt. Men det har også været vores plan og strategi at styrke det internationale fokus. I løbet af regnskabsåret har vi for eksempel indgået samarbejde med store internationale forhandlere som Net-a-Porter, The Modist, Harvey Nichols, Saks Fifth Avenue og Shopbob. Og de er helt klart en af grundene til, at vi nu mærker en stigende interesse fra udlandet,” siger han og fortæller, at forventningerne til indeværende regnskabsår også er derefter. Målet er at holde vækstraten og at ruste organisation til både at kunne håndtere udviklingen og forfølge den strategi, der er lagt – lige nu med fokus på de markeder, de allerede har godt fat i, og på et senere tidspunkt med udvidelsen til nye.

En tid med fokus på forretningen

Virksomhedens fremgang er dog ikke kommet over natten. Den nylige vækst kommer i forlængelse af flere års strategisk arbejde med at få både det kreative virke og bundlinjen til at følges ad. Et arbejde, der for første gang kulminerede i sommeren 2017, hvor Stine Goya vendte tilbage til den danske showscene under Copenhagen Fashion Week i forbindelse med, at brandet kunne fejre sin tiårs fødselsdag. Den allerede veletablerede virksomhed havde fået en forretningsmæssig opblomstring, og tiden var inde til at prioritere showet igen efter at have været under radaren siden 2014.

“De år, vi har valgt ikke at holde show, har vi brugt på at udvikle forretningen – og det har givet pote. Vi har fået et stærkere forretningsmæssigt fundament,” fortalte Stine Goya dengang til Fashion Forum.

Og forandringerne fortsatte. Et halvt år efter, i februar 2018, valgte Stine Goya og Thomas Hertz at købe virksomheden tilbage fra Christian Stadil og Niels Mikkelsen. De havde købt sig ind i foretagendet i august 2015 med henblik på at vækste brandet samt at øge den internationale rækkevidde – en ambition, som begge investorer efter lige godt tre års samarbejde mente var blevet indfriet.

”Vi er begge rigtig glade for, at vi sammen med Stine, Thomas og resten af teamet har kunne medvirke til at forløse det potentiale, som virksomheden altid har haft. Vi håber at virksomheden fortsætter den positive udvikling de næste mange år,” udtalte Niels Mikkelsen og Christian Stadil i forbindelse med tilbagesalget af deres aktier.

I dag drives og ejes Stine Goya A/S udelukkende af Stine Goya og Thomas Hertz.

Nyt internationalt team hos Stine Goya