Wood Wood har aldrig råbt højt om deres bæredygtige ambitioner. Og det selvom ambitionerne har været der længe. Men for Karl-Oskar Olsen og resten af Wood Wood-teamet er den bæredygtige rejse så småt ved at begynde med etableringen af deres undermærke Double A og en fremtidsvision om at være 100 procent bæredygtige. Men det kræver en længere omstillingsproces, når man som Wood Wood ikke er bygget op omkring de bæredygtige principper, fortæller Karl-Oskar Olsen.

Hvordan griber i bæredygtighed an?

“Det har først og fremmest været en mental rejse, vi har været på. Trangen til at prøve kræfter med bæredygtighed er vokset løbende, og for et år siden følte vi os parate til for alvor at tage vores ansvar som brand. Vi satte nogle spilleregler op med lanceringen af vores CSR-strategi, som vi så skulle prøve af med lanceringen af vores underlabel Double A, blandt andet at arbejde i 100 procent bæredygtige materialer. Med Double A har vi haft muligheden for at tage første skridt og teste, hvordan man griber sådan en ændring an på en mindre skala end vores mainline. Vores mål er, at vi i 2025 skal være 100 procent bæredygtige. Materialerne er derfor primært økologisk bomuld og andre bæredygtige materialer som genbrugt polyester. Men det rækker ind i alle led i virksomheden.”

Hvad har været sværest?

“Det har helt klart været at udvide programmet og antallet af materialer og styles. Vævede metervarer er svære at finde til en god pris og med et ok farvekort. De skal leve op til de kriterier, vi har sat op med vores CSR-strategi. Men det er en proces, som er spændende, og som vi lærer af hele tiden. Hele kommunikationen har vi forsøgt at nedtone, det skal mere være et add-on, når man køber produktet. Det kan hurtigt blive for søgt, hvis man går ud og slår på tromme for bæredygtighed. Men efterspørgslen har til gengæld været stor indtil videre. Vores kunder viser efterhånden større interesse i, hvor vi producerer, og hvad materialerne indeholder.”

Hvordan har det været at arbejde med?

”Det er en ret ny ting for os, men jeg synes hele underlinjen er kommet sindssygt godt fra start. Efterspørgslen er helt enorm. Og så synes jeg især, vores interne CSR-sessions er fede. Her er hele kontoret med og så har vi en hel dag, hvor vi får folk ind udefra, som snakker om bæredygtighed, og hvordan man griber det an. Det er gået op for folk i teamet, hvor meget vand, der faktisk går til for eksempel en jeans-produktion. Det er hele tankegangen, som alle skal være med på, synes jeg. Vores frokost er for eksempel også 100 procent økologisk. Så det er hele tiden små skridt mod det helt store 100 procentsmål.”