Nye striber i byen

Striber har en helt særlig betydning for Mads Nørgaard og har gennem tiden fundet nye farver og bredder fra Nørgaard på Strøgets ikoniske 101-T-shirts til mere tøj, møbler og accessories. Denne gang er brandet er gået sammen med italienske Superga om et par unisex-sneakers, der ganske underspillet forener Supergas genkendelige hvide design med Mads Nørgaards stribede univers.

Skoene lanceres i dag og kan købes i Mads Nørgaards egne butikker, på webshoppen samt hos flere af deres eksterne forhandlere på verdensplan.

Veras udvider sit byttekoncept

Der er vind i sejlene for Rebecca Vera, der står bag det danske genbrugskoncept Veras. Som noget nyt bliver tøjbyttekonceptet fremover tilgængeligt for alle og ikke kun for medlemmer. Det betyder, at alle kan komme ind fra gaden og veksle brugt tøj til point, der kan bruges til at købe nyt tøj, enten i en af Veras to butikker i Odense og København, på webshoppen eller til et af Veras populære tøjmarkeder. For Rebecca Vera er ønsket at imødekomme den stigende interesse for genbrugstøj:

“Jeg håber, at vi med vores nye initiativ gør det endnu let og tilgængeligt for alle samfundslag at opnå en bæredygtig livsstil, hvor vi hjælper hinanden – og os – med at aflaste miljøet og spare penge, uden at gå på kompromis med en fashionabel garderobe med nyeste tendenser,” siger hun i forbindelse med det nye tiltag, som lanceres i dag med en åbningsfest i butikken i Studiestræde i København.

H&M samarbejder på ny

Erdem, Alexander Wang og Isabel Marant. Nogle af verdens største brands eller bare nogle af H&Ms mest populære designsamarbejdspartnere? Den svenske modegigant har gjort det igen, og i mandags kunne H&M fortælle, at Moschino er næste på listen. Hypen var allerede til at tage at føle på, da en live Instagram-video med Gigi Hadid og kreativ direktør Jeremy Scott afslørede, at forbrugere verden over kan få fingrene i det ikoniske italienske brand til fast fashion-priser til efteråret.

Kollektionen vil blive solgt online og i udvalgte H&M-butikker verden over fra den – som altid – 8. november 2018.

Fra ananasrester til herresko

Hugo Boss har i denne uge løftet sløret for et nyt bæredygtigt initiativ – en serie af herresko fremstillet i Piñatex®, der er et plantebaseret alternativ til læder. Piñatex® laves af biprodukter fra ananasdyrkning, som tidligere ville være blevet brændt eller efterladt på jorden til forrådnelse. Skoene er desuden indfarvet med naturlige plantebaserede farver, ligesom at sålen er fremstillet i genbrugsmaterialer.

De nye sko forhandles hos BOSS Store i København til maj 2018.

Mode møder kunst

Siden 2012 har COS samarbejdet med kunstnere, designere og arkitekter under Salone de Mobile i Milano, heriblandt med Gary Card, Bonsoir Paris, Nendo, Snarkitecture, og Sou Fujimoto. Denne gang står COS bag kunstinstallation ’Open Sky’, der er skabt i samarbejde med lys -og glaskunstneren Phillip K- Smith III, som har forvandlet Palazzo Isimbardis gårdhave til en fysisk ring af reflekteret himmel.

Open Sky åbner den 17. – 22. april 2018 og kan opleves på Palazzo Isimbardi i Milano.

Mere kunst

’Fashioned from Nature’ er navnet på en ny udstilling på The Victoria & Albert museet i London, der udforsker forholdet mellem mode og natur. Udstillingen har til formål at sætte fokus på, hvor og hvordan tøj laves ved at vise forskellige råmaterialer, ligesom at den vil udstille forskellige miljøkampagner fra organisationer og brands som Fashion Revolution and Vivienne Westwood. Derudover kan besøgende få mulighed for at se forskellige innovative kollektioner fra designere, der på forskellig vis har ladet sig inspirere af naturen til deres design.

’Fashioned from Nature’ åbner i denne weekend og løber til den 27. januar 2019.