Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland

5 gode råd til dig som ny iværksætter

Går du med tanker om at starte en kreativ forretning op? Så læs med her. Vi giver dig fem gode råd til at komme godt fra start fra Business Developer Britta Ravn Bjerglund.
Går du med tanker om at starte en kreativ forretning op? Så læs med her. Vi giver dig fem gode råd til at komme godt fra start fra Business Developer Britta Ravn Bjerglund.

Hvordan forvandler man en god idé til et iværksættereventyr i en kreativ branche? Britta Ravn Bjerglund, Business Developer på Copenhagen School of Entrepeneurship, deler her sine erfaringer og råd.

Test dit marked

Du bør teste dit marked, før du slår en kæmpe produktion op. “Start med en meget lille testproduktion på måske 10-20 styles, bare for at se, om der overhoved er et marked for dit produkt,” siger Britta Ravn Bjerglund. På den måde kan man finde og etablere kunder og herigennem sikre, at man ikke producerer forgæves. Man kan herefter lave en større produktion i næste omgang, men man bør starte i det små, understreger Britta Ravn Bjerglund.

Stå frem

At kunne sælge sit produkt er vigtigt. “Mange kreative- eller designvirksomheder sælger primært via messer og udstillinger, så du skal være klar på at stå frem og fortælle om dit produkt eller dit design,” forklarer hun og understreger, at du som iværksætter er den, der er mest passioneret omkring dit produkt, og derfor også er den, der er bedst egnet til at sælge det.

Husk, du er en del af historien

En gennemsigtig og åben story-telling kan være en god måde at gribe kommunikationen an på. Det handler om at inkludere sig selv og dem, der arbejder med produkterne. “Fortæl alle de sjove idéer bag om skabelsen. Personen bag produktet kan være ligeså inspirerende, som produktet selv,” siger hun. Med andre ord: giv noget af dig selv til dine fremtidige kunder.

Tjek dine (salgs)kanaler

En forretning bliver kun til en forretning, hvis man kan tjene penge. Derfor opfordrer Britta Ravn Bjerglund til at opsøge og undersøge, hvor dit produkt skal sælges. Hvis du har styr på onlinehandel, opfordrer hun til, at man forfølger dette. Hvis man derimod vil sælge i fysiske butikker, skal man igen kunne sælge selv, siger hun. “Tag dit produkt eller prototype under armen og prøv dig frem. Hellere i dag end om en måned. Du bliver ikke mere klar. Bare gør det.”

Brug dine omgivelser

Slutteligt skal man være villig til at se ud over sin egen navle i tilblivelsesprocessen. Man bør ikke være bange for at spørge til råds, siger hun. På den måde kan man også tidligt vurdere, om der er entusiasme omkring produktet. “Men først når folk skriger dig ind i hovedet ’hvor kan jeg købe det?’ skal du sætte noget i produktion. Find dine kunder først. Det kan sagtens være en helt anden målgruppe, der er vild med dit produkt, end du egentlig tror,” slutter Britta Ravn Bjerglund af.

Bjørkvin-stifter Tue Deleuran har kastet sig ud i et nyt iværksætterprojekt. Vi har interviewet ham om opstartsprocessen i hans nye tøjmærke, Colorful Standard, der laver økologisk basicwear. Læs interviewet her.