Facebook Abonnér
06:26
|
24.05.2018
messe3

CIFF og Revolver imponerer – igen

Modeugens tre messedage kom og gik, og meldingerne er positive fra både CIFF og Revolver, der især roses for god stemning, international trafik og velkuraterede salgsrammer.

| Modeuge | af Sofie Ringtved Jensen

Endnu en modeuge er veloverstået. Vanen tro har Copenhagen Fashion Week budt på både en pakket showkalender, spændende designkonkurrencer og ikke mindst tre produktive messedage på CIFF og Revolver. Fashion Forum dækkede begge messer og snakkede med et hav af udstillere om denne sæsons strategier, resultater og ikke mindst forventninger. Og især én ting var der bred enighed om hos de adspurgte brands – messer er et vigtigt salgsværktøj, der kræver forberedelse.

Det var blandt andet tilfældet for Coster Copenhagen, der traditionen tro udstillede på CIFF. De ville især gerne bruge platformen til at udbrede brandets internationale rækkevidde og favne endnu flere lande – og det kræver en del forberedelse.

”Vi har altid været glade for at være på CIFF, og vi synes der har været rigtig mange besøgende allerede,” fortæller Head of Sales Lennart Eklund Ahlgren, da vi besøger brandets stand om onsdagen.

”Vi har altid store forventninger til første dag. Onsdag er en god dag for os. Vi bruger meget tid på at forberede os og invitere folk, så vi på forhånd ved, at der er mange møder i kalenderen. Det fungerer godt for os, men der er selvfølgelig også plads til dem, der kigger forbi,” siger han videre.

Hos det relativt nye brand, Nosomnia, har der også været fokus på planlægningen forud for deltagelsen på CIFF.

”Denne sæson har vi prøvet at booke flere møder, men vi bruger også meget energi på at lave aftaler til vores arbejde i Paris, som er umiddelbart inden CIFF. Det er klart noget, vi skal gøre mere i fremtiden på de danske messer også – at dedikere mere tid til faste aftaler,” fortæller medstifter Jonas Bier, der bliver suppleret af Anya Woron, Managing & Sales Director hos Woron, fra Revolver.

”Jeg tror, det er nogenlunde ligeligt fordelt mellem planlagte møder og drop-ins, hvilket er meget bevidst, da vi gerne vil give besøgende mulighed for at opdage brandet. Min søster og jeg har splittet os op i denne sæson, så den ene tager sig af eksisterende, internationale kunder på vores hotel, og den anden er her på messen med mest fokus på de danske kunder. Det fungerer godt for os,” siger hun.

Øget international trafik
Også hos det danske modebrand Notes du Nord havde man gjort meget ud af at forberede sig til messen ved at aftale møder på forhånd. Stemningen var i top, da Fashion Forum besøgte brandets stand på CIFF onsdag formiddag – kun et par timer inde i denne messesæson.

”Det er startet virkelig godt, vi har allerede lavet aftaler med to nye kunder og sagt nej til én,” fortalte stifter og kreativ direktør Sara Sode.

”Folk virker meget glade og positive, og så er der virkelig mange internationale indkøbere til stede, hvilket passer os rigtig godt, da vores mål er, at endnu flere i udlandet kommer til at kende vores brand,” tilføjer hun om brandets forventninger til sæsonen. Og dem kan Lars Bugge, salgsansvarlig hos Junk de Luxe, nikke genkendende til. De var på CIFF denne sæson og kunne torsdag eftermiddag melde om gode internationale besøgstal.

”Vi har valgt at være på CIFF på grund af de internationale indkøbere. Vi prøver at ramme nye markeder og lande og har researchet ihærdigt på, hvordan vi skal gøre det. Men jeg fornemmer allerede, at internationale indkøbere synes, CIFF er meget interessant. Vi håber, at dem vi har aftaler med på forhånd kommer og møder os på standen,” siger han og påpeger den gode stemning og de mange besøgende, hvilket passer godt med brandets håb om både at få etableret nye kunder og samtidig følge op på dem, de har været i kontakt med på de foregående messer.

Også Kasper Aagaard, salgs- og marketingansvarlig hos SUIT, roste CIFF for sin internationale tiltrækning – en kvalitet han oplever bliver bedre og bedre for hver sæson. Det var dog ikke kun på CIFF, at den udenlandske tilstedeværelse blev fremhævet. Også Revolver fik ros i denne sammenhæng. Det gælder blandt andre Ellen Pedersen, der normalt er på CIFF Raven, men som denne sæson havde valgt at udstille på Revolver.

”Jeg tænkte, det var på tide at prøve noget andet. Det fungerer rigtig godt, her er rigtig god stemning. Man står mere tæt, hvilket giver et godt flow,” siger hun torsdag eftermiddag og tilføjer:

”Jeg har lige fået en aftale i hus med en kunde fra Portugal, som Revolver har hjulpet mig med, så jeg er rigtig godt tilfreds.”

Det er dog ikke kun de besøgende, der giver messerne et udenlandsk præg. Også mange internationale udstillere var at finde på de danske messer. Heriblandt det hollandske brand Scotch & Soda, der har et øget fokus på det nordiske marked netop nu og som derfor havde valgt at prioritere danske CIFF denne sæson.

”CIFF er en rigtig platform for os til at vise vores brand for de nordiske indkøbere, og vi er indtil videre rigtig godt tilfredse. Vi oplever, at det er de rigtige besøgende, der kommer her. Vi vægter i høj grad kvalitet over kvantitet i den sammenhæng,” fortæller Tony Wester, Managing Director for Scotch & Soda i Norden, på messens anden dag.

Beliggenhed, beliggenhed, beliggenhed
Det danske silkebrand Kokoon var denne sæson endnu en gang at finde på Revolver, hvorfra de torsdag eftermiddag meldte om god trafik og en travl første dag.

”Det er gået rigtig fint og har indtil videre levet op til vores forventninger. Der har som sædvanligt været mange besøgende, både eksisterende kunder og nye. Vi har introduceret flere nye kvaliteter til vores kollektion, så det har vi fokus på at præsentere for indkøberne denne sæson. Men de er ikke så modige, og vi oplever, at de tænker meget på gennemsalg. De skal lige se det nye an først,” fortæller stifter Nanna Søbirk og Managing Director Sara Sievers.

En anden ting, mange udstillere fremhæver, er vigtigheden i at have den rette placering – uanset om man er på den ene eller den anden messe. Hos det danske brand Andersen-Andersen fremhævede de kombinationen af brands på Revolver som en positiv faktor, da Fashion Forum besøgte dem onsdag eftermiddag.

”Det er spændende at opleve den symbiose, der er mellem de brands, der udstiller her. Vi kan lære rigtigt meget af hinanden, udveksle erfaringer og vidensdele. Vi synes, Revolver er blevet bedre i år. Den er visuelt flottere og vi føler, den er bedre kurateret,” siger Gregory Dietrich og Nina Bonne Breum, International Sales and Marketing, og fortæller, at de hovedsagligt er på messe for at kunne møde deres kunder og videreudvikle og pleje de relationer – og ikke mindst for at få feedback på deres produkter.

Det ellers hovedsagligt onlinebaserede smykkebrand HVISK var for første gang på messe denne sæson i forbindelse med virksomhedens nye omnichannel-fokus og begyndende wholesale-strategi.

”Vi har valgt at udstille på CIFF, da vi har hørt rigtig godt om messen. Indtil videre er det gået rigtig godt. Der har været jævn trafik og der er blevet lagt mange ordrer. Vi har blandt andet fået en kunde fra Libanon, der købte rigtigt stort ind af vores fashion jewellery-udvalg,” siger CEO Michael Aoun og uddyber:

”Planen er at vende tilbage til august, hvor vi gerne vil have en dobbelt så stor stand og gerne placeret i Style Setters-området. Jeg tror, vi vil passe rigtig godt ind der,” siger han.

Også hos Coster Copenhagen blev der spekuleret i at ramme den bedste placering. Brandet har i mere end fem år udstillet på CIFF men kunne godt tænke sig at prøve kræfter med en ny stand næste sæson.

”Vi har længe haft et ønske om at blive placeret i Crystal Hall, da vi føler, vi hører mere til derude, og at det ville passe rigtig godt til vores brand i forhold til den udvikling, vi har gennemgået,” siger Lennart Eklund Ahlgren.

Læs også

Få de vigtigste nyheder direkte i din indbakke

Tilmeld nyhedsbrev
string(7) "test123"