Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Kalender, Modeuge

Sæsonens showaktuelle: Veteranen

Fashion Forum har spurgt tre showaktuelle brands, der befinder sig forskellige steder i deres designkarriere, hvad modeugen betyder for dem. Læs Naja Munthes svar her.
Fashion Forum har spurgt tre showaktuelle brands, der befinder sig forskellige steder i deres designkarriere, hvad modeugen betyder for dem. Læs Naja Munthes svar her.

Naja Munthe er om nogen en institution indenfor dansk mode. Efter en årrække som den ene halvdel af duoen bag Munthe plus Simonsen sammen med Karen Simonsen er hun i dag aktuel med brandet af eget navn, MUNTHE, hvorfor Naja Munthe fortsætter med at sætte sine stabile fodaftryk i den danske modebranche.

For Naja Munthe er Copenhagen Fashion Week et vigtigt redskab til at visualisere sine kreative idéer samt en effektiv platform til at eksponere sit brand – både nu og her via de sociale medier, men også på et mere langsigtet plan ved at manifestere en vedvarende interesse hos sine kunder. Men konkurrencen er hård, fortæller den efterhånden rutinerede designer, der oplever, at brands i stigende grad konkurrerer om pressens opmærksomhed.

Hvorfor har du valgt at afholde show til Copenhagen Fashion Week igen?
At afholde et show er den ultimative oplevelse af sin egen kollektion. Som designer har man mange billeder i hovedet under tilblivelsen af en kollektion, så dét at se og vise den som et show er en god måde at visualisere for andre, hvordan man havde tænkt helheden og konceptet.

Hvad kan man forvente af dit kommende show?
Jeg prøver hele tiden at balancere mellem at være tro mod mit DNA og samtidig udfordre mig selv og mit udtryk. Så jeg håber, at det kommende show kommer til at afspejle disse overvejelser og giver gæsterne en fantastisk oplevelse.

Hvilke forberedelser ligger der forud for et show?
At sætte et show op kræver virkelig mange ressourcer for et brand. Der er mange ender, der skal mødes og mange overvejelser om alt fra modelcast til placering. Når man lægger mange penge og meget energi i et show, er det selvfølgelig altafgørende, at man får value for money – kommer den presse, man ønsker, får man den dækning, man gerne vil have, bliver det set af de personer og indkøbere, der er vigtige for ens brand og så videre. Jeg oplever en stadig større konkurrence mellem brandsene om at få ’de rigtige’ personer og presse til ens show, og det kan selvfølgelig godt give nogle udfordringer i både planlægning og udførelsen af showet.

Hvad håber du på at få ud af showet? 
Jeg ved, at showet giver MUNTHE en enestående eksponering, og at det har langtrækkende effekt. Ét er, at det er et godt ’arbejdsredskab’ for alle dem, der ser det, uanset om det er presse eller indkøbere, men det er også meget brugbart på alle sociale medier senere på sæsonen.

Hvordan gør du brug af den øvrige modeuge?
Når Copenhagen Fashion Week går i gang, er det også en markering af en ny messesæson, der begynder. Det er her, vi møder alle vores indkøbere fra ind- og udland. Vi er repræsenteret på Revolver, hvilket er et godt vindue for os, hvor vi møder masser af internationale influencers.

Naja Munthes show finder sted i dag klokken 10 hos Banedanmark på Vasbygade 10 2450 København SV.