Facebook Abonnér
06:26
|
24.05.2018
ugen i mode_237 Foto: Danmarks nye cykeltøjsbrand Isolés.

Ugen i mode

Nyheder fra ind- og udland: Becksöndergaard samarbejder med Designers’ Nest-vinder, Barbara I Gongini vinder kulturpris og politiske udspil fra Diesel og Abercrombie & Fitch.

| Kultur | af Martin Mitchell

Nyt samarbejde
Det danske mærke Becksöndergaard har netop offentliggjort et samarbejde med den seneste vinder af Designers’ Nest, norske Elnaz Gargari. Samarbejdet har resulteret i en lille kollektion af printede silketørklæder og muleposer og vil blive præsenteret i løbet af næste uges Copenhagen Fashion Week. Den vil desuden blive solgt online og i udvalgte butikker i både Norge og Danmark.

Færøsk hæder til Barbara I Gongini
Den danskbaserede, færøskfødte designer Barbara I Gongini har netop vundet en kulturpris på Færøerne. Designeren har fået overrakt den Færøske Kulturpris for sit arbejde med især bæredygtighed, ligestilling mellem kønnene og ikke mindst inkorporeringen af sin færøske baggrund i sine designs. Prisen er det færøske kulturministeriums ypperligste anerkendelse og gives for at honorere en færings indflydelse på landets kultur.

Klimakollektion
Verdensnaturfonden (WWF) har lanceret en tøjkollektion skabt i samarbejde med den danske dj Morten Breum under kunstnernavnet Morten. Kollektionen har til formål at sætte fokus på klimaforandringer, hvorfor tøjet er produceret i bæredygtige materialer, blandt andet i 100 procent økologisk og Fairtrade-bomuld, ligesom at alt overskud går til WWFs klimamæssige arbejde. Den nye kollektion lancereres og bliver sat til salg på Cinemateket i København den 31. januar.

Et nyt brand ser dagens lys
Det danske cykeltøjsmarked har netop fået en ny spiller. Brandet Isolés har nemlig meldt deres entré med en kollektion, der bliver lanceret 1. februar – under Copenhagen Fashion Week. Det nye brand adskiller sig fra det øvrige marked ved at have en modebevidst tilgang til faget og har allerede løftet sløret for et samarbejde med det populære regntøjsmærke Rains. Debutkollektionen fra Isolés vil kunne købes på mærkets egen hjemmeside fra 1. februar.

ASOS’ første sportskollektion
Den engelske onlinegigant har netop løftet sløret for deres første sportskollektion med navnet 4505 – ASOS skrevet med tal. Kollektionen, der er til både herrer og damer, lanceres 15. februar og forhandles udelukkende på ASOS’ egen webshop.

Omfavn det uperfekte
Italienske Diesel har længe været en magtfuld spiller i jeans-industrien, og nu lancerer de et nyt tiltag for at bibeholde det momentum. Brandets nye kampagne, ved navn Go With The Flaw, opfordrer til at acceptere det uperfekte og dermed sprede budskabet om større kropsdiversitet i modeverdenen. Kampagnen er skudt i gang med en video af den franske instruktør Francois Rousselet og visualiserer Diesels fortolkning af det store diversitetsfokus, der har ramt flere af de førende tøjgiganter i den seneste tid. Kollektionen vil indtil videre blive sat til salg på brandets egen hjemmeside.

Kønsneutralt børnetøj
I tråd med førnævnte kropsdiversitet har den amerikanske tøjgigant Abercrombie & Fitch netop løftet sløret for deres bidrag til debatten om stereotype forestillinger om køn og mode – en kollektion af kønsneutralt tøj til børn. Kollektionen er skabt ud fra forbrugernes efterspørgsel på mindre fasttømrede kønsidealer, når det kommer til farver og designs, og har fået det passende navn Everybody Collection. Kollektionen vil blive forhandlet i udvalgte Abercrombie & Fitch-butikker samt online.

Læs også

Få de vigtigste nyheder direkte i din indbakke

Tilmeld nyhedsbrev
string(7) "test123"