Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland

Dansk mode går frem i udlandet

Mode udgør nu næsten fem procent af den samlede danske vareeksport og er dermed på sit højeste niveau i 10 år, viser en ny rapport fra Dansk Erhverv.
Mode udgør nu næsten fem procent af den samlede danske vareeksport og er dermed på sit højeste niveau i 10 år, viser en ny rapport fra Dansk Erhverv.

Den samlede danske modeeksport, der tæller både beklædning og fodtøj, forventes at have nået nye højder i 2017 og at løbe op på knap 33 milliarder kroner i årets første 10 måneder. Det viser en ny prognose fra Dansk Erhverv.

Det betyder, at dansk mode har udgjort 4,8 procent af landets samlede vareeksport i 2017. Herunder er det især eksporten af tøj, der er i fremgang. Ifølge Dansk Erhverv er denne kategori nemlig vokset med hele syv procent i løbet af det seneste år.

”Det er glædeligt, at danske modevirksomheder klarer sig så flot. Den markante vækst er til trods for en finanskrise i 2009, hvilket gør udviklingen endnu mere tilfredsstillende. Dertil viser tallene også, at modetøj klarer sig bedre end den generelle samlede vareeksport,” siger Nikolai Klausen, politisk konsulent i Dansk Erhverv og direktør i brancheforeningen WEAR, ifølge Retail News.

Det er især eksporten til Tyskland, som udgør cirka 30 procent af den samlede eksport, der har haft positiv indvirkning på det flotte resultat. Men rapporten viser også en vækst på 14 procent på både det hollandske og belgiske marked, ligesom at eksporten til Italien og Frankrig, ifølge Nikolai Klausen, er i fremgang.

”I perioden 2007-2017 har vi fordoblet eksporten til Italien og Frankrig. Der er dog tale om et lavere niveau, henholdsvis 1,1 og 1,4 milliarder kroner, men det er godt at se, at dansk mode også her er ved at vinde indpas,” siger han videre.

Ifølge ham kan den positive udvikling skyldes, at danske modevirksomheder har haft større fokus på international messe- og showroomdeltagelse.

”De seneste år har vores danske modevirksomheder investeret kraftigt i modemesser og showrooms i udlandet. Flere af vores medlemsvirksomheder er til stede på hele ti forskellige messer ude i verden to gange årligt, hvilket giver opmærksomhed og øget salg af deres kollektioner,” siger Nikolai Klausen til Retail News.

Læs den fulde prognose fra Dansk Erhverv her.