Facebook Abonnér
06:25
|
24.05.2018
SparkzAW18_2 Foto: Sparkz

Ugen i mode

Nyheder fra ind- og udland: To nye danske modesamarbejder, Alexander Wang forlader modeugen i New York og Balenciaga samarbejder med NET-A-PORTER og MR PORTER.

| Kultur | af Sofie Ringtved Jensen

I juni 2017 kunne SPARKZ’ CEO, Torben Olsen, fortælle, at tiden var moden til et comeback for det danske brand i Norden, og det ser nu ud til, at virksomheden er i fuld gang med at sætte den ambition i værk. Brandet har netop offentliggjort et samarbejde med den danske modeblogger og influencer, Sophia Roe, som skal være ansigt for den nye AW18-kollektion.

Ny træningskollektion
Det danske mærke moshi moshi mind har også fokus på de indflydelsesrige kampagnemodeller. Brandet har netop lanceret et samarbejde med den danske skuespillerinde Mille Dinesen om en ny træningskollektion. Kollektionen består af fem designs og har fokus på tøj, der både kan bruges i og udenfor træningscentret.

50-års jubilæum
I anledningen af sit 50-års jubilæum har det franske modehus Sonia Rykiel løftet sløret for en ny capsule-kollektion. Kollektionen vil især være præget af Sonia Rykiels karakteristiske print og slogans og vil blive lanceret med en pop-op butik i ILLUM fra den 5. til og med den 18. februar. Her vil der også være mulighed for at involvere sig i Sonia Rykiels ordrige univers, da gæster får lov til at præge en visuel bogreolsinstallation lavet af kunstneren Jaro Varga.

En fusion
Supermodellen Cindy Crawfords 16-årige datter og ditto model, Kaia Gerber, har designet en capsule-kollektion i samarbejde med Karl Lagerfeld. Kollektionen fusionerer Karl Lagerfelds klassiske, parisiske look med Kaia Gerbers personlige stil og forhandles i Karl Lagerfelds fysiske butikker, på Karl.com og i udvalgte wholesale-butikker.

Nye territorier
Mere samarbejde. Et af tidens mest omtalte brands, Balenciaga, der har designer Demna Gvasalia ved roret, har i denne uge offentliggjort et samarbejde med webshop-giganterne NET-A-PORTER og MR PORTER. Balenciaga er ellers ikke kendt for designsamarbejder, men Demna Gvasalia synes at have fået råderum til at udforske nye territorier for det hæderkronede brand.

Mere lighed
Nike har længe været engageret i den politiske debat, og det ser ud til, at de har tænkt sig at fortsætte. Brandet har netop lanceret endnu et tiltag under deres allerede eksisterende ’Equality’-initiativ, der har til formål at komme ulighed til livs. I et samarbejde med den verdenskendte basketballspiller LeBron James, har Nike skabt en film, der skal inspirere til forandring gennem sport, ligesom at de også har lanceret endnu en Equality-kollektion bestående af specialdesignede sneakers og T-shirts.

En mønsterbryder
Den populære amerikanske designer Alexander Wang vinker farvel til New York Fashion Week fra februar. I stedet vil han præsentere sine kollektioner i juni og december, og dermed slå sine pre-kollektioner sammen med hovedkollektionerne. Ifølge virksomheden selv, er det en måde at efterkomme efterspørgslen på den såkaldte See now, buy now-tendens, der er skyllet ind over branchen den seneste tid. Men Alexander Wang er langt fra den første, der er begyndt at genoverveje de internationale modeuge-formater – hans beslutning er blevet offentligt støttet af den amerikanske modeorganisation CFDA, der har været ude og fortælle, at de vil se på mulighederne for at etablere en sideløbende showkalender, der netop er henvendt til designernes pre-kollektioner i december og juni.

“Alexander Wang er blot en blandt ​​mange designere, som CFDA har talt med om denne idé, og vi støtter ham i denne forretningsmæssige beslutning,” sagde CFDAs CEO, Steven Kolb, ifølge WWD, der ligeledes kunne berette, at brands som Proenza Schouler, Sies Marjan, Altuzarra, Rodarte og Thom Browne eftersigende også har deltaget i idéudviklingen.

Læs også

Få de vigtigste nyheder direkte i din indbakke

Tilmeld nyhedsbrev
string(7) "test123"