Facebook Abonnér
15:51
|
19.01.2018
nårmodebranchentalerud2 Foto: Kristine Holgaard, Eik Braun Ottosen og Naja Munthe

Tilbageblik 2017: Når modebranchen taler ud

Hvis der er noget, der altid falder i god jord, så er det, når den danske modebranche åbner op om deres arbejde, udfordringer og succeser. Læs årets ti mest klikkede modeportrætter i 2017.

| Kultur | af Sofie Ringtved Jensen

2017 er officielt fortid, men der er stadig tid til at kigge tilbage og reflektere over det år, der er gået. 2017 var vanen tro fyldt med adskillelige nye talenter, erfarne modefolk og alt derimellem, som hver især havde meget på hjertet, når det kommer til den danske såvel som den internationale modebranche.

Her hos Fashion Forum har vi i det forgangne år både bragt historier om garvede designere, der prøvede kræfter med nye brands, nye talenter, der startede sit eget, og passionerede profiler, der på den ene eller anden måde gjorde sig bemærket i modebranchen anno 2017.

Vi har samlet ti af årets mest klikkede portrætter og interviews, som du kan læse eller genlæse her.

Naja Munthe: ”Nu er timingen rigtig”

Designeren fortæller om strategien bag sit comeback til den københavnske showscene, som skyldes en større omstrukturering og en fremgang i salget. 

Efter en veloverstået modeuge i februar 2017, fortsatte den danske designers vind i sejlene. I maj kunne hun fortælle, at hendes brand var blevet indstillet til Københavns Erhvervspris 2017, i kategorien ’Attraktiv By’, sammen med fire andre virksomheder. Brandet løb ikke med prisen, men for Naja Munthe var den fine nominering et velkomment skulderklap:

”Denne nominering er ekstrem vigtig da den viser, at modeindustrien godt kan gå hånd i hånd med både en skarp forretningstilgang, en kreativ platform samt en et ønske om at hjælpe andre og gøre en forskel,” fortalte hun dengang til Fashion Forum.

Peter Jensen: ”Jeg vil ikke låne penge for at mit firma kan eksistere”

Designeren er i Danmark for at fejre, at han kan se tilbage på 15 år, hvor han har lavet det, han elsker allermest: tøj.

2017 var året, hvor Peter Jensen kunne fejre sit 5 års jubilæum. I den forbindelse lancerede den danske designer en capsule-kollektion, skabt i samarbejde med kunstneren Julie Verhoeven og med illustrationer af fire af Peter Jensens muser fra tidligere kollektioner: Nina Simone, Jodie Foster, Gertrude Stein og Barbara Hepworth.

Lollys Laundry: ”En vigtig læring er, at ting tager tid”

Kamilla Byriel fortæller, hvordan hun vendte virksomheden fra at være tæt på lukning til at omsætte for millioner om året, som gør, at hun nu kan åbne butik nummer to.

Malene Birger: ”Jeg kan ikke understrege nok, hvor befriende det ukomplicerede er”

Efter flere år uden for rampelyset er den danske designer tilbage på modescenen. Med et nyt brand, en ny forretningspartner og en klar vision om at gøre tingene i eget tempo. 

Støy: ”For os er der intet, der er ligegyldig”

At drive en succesfuld multibrandbutik kræver mere end at have det rigtige tøj på hylderne. Jakob Støy om begrænsningens kunst og om at have fokus på mennesker.

Et par måneder senere, i august 2017, kunne Jakob Støy fejre, at Aarhus-butikken fyldte et årti – en fødselsdag, de fejrede med at give det allerede succesfulde koncept en ansigtsløftning. Butikken blev udvidet med endnu en etage og navnet skiftede fra Støy til STOY.

Nature: ”Fodformede sko er det eneste, der giver mening”

Eik Ottosen har fra dag ét været 100% overbevist om succespotentialet i sine bæredygtige sko med plads til fødderne, men det har taget lidt længere tid at få forbrugerne med på vognen.

På trods af høje ambitioner og massiv vækst, måtte Eik Braun Ottosen i slutningen af december se realiterne i øjnene – hvis virksomheden for alvor skulle tages til næste niveau, krævede det eksterne kræfter. Efter fire år som ejer, solgte han Nature til T. Tygesen Invest A/S, der har både kapital og setup til at føre brandet videre.

Rasmus Storm: ”Det handler om at være ægte”

Ejeren af multibrand-butikken Storm fortæller om at blive anerkendt af udlandet, om at gå sine egne veje og om en modebranche, der bliver sværere at skille sig ud i.

”Vi vil sætte barren endnu højere”

De to modeprofiler, Mette Fredin Christensen og Melissa Bech, er gået sammen om at skabe et brand, de ikke kunne finde på markedet. Nu er de klar til lancering og løfter her sløret for ambitionerne. 

Meget er sket, siden de to Blanche-stiftere første gang løftede sløret for deres nye brand. Modeugen kom og gik, og Mette Fredin Christensen og Melissa Bech var ovenud tilfredse med modtagelsen af Blanche på de danske messer. Et par måneder senere fik de endnu et skulderklap, da de blev opkøbt af New Nordic Brand House A/S, som fremover skal hjælpe de to stiftere med at vækste virksomheden endnu mere.

”Vi er modebranchens Ari Gold”

RICH & HANC er godt på vej til at stadfæste sin position som en af de dygtigste distributører i sit segment i Europa. Hvordan gør man det på fem år? Man dyrker den gode historie og arbejder, frem for alt, benhårdt.

”Jeg vil hellere have færre penge og mere frihed”

Gode mennesker og mavefornemmelser er Kristine Holgaards tro følgesvende i skovirksomheden Ivylee, der har været igennem en forretningsskilsmisse og nu er klar til at stå på egne ben.

Læs også

Få de vigtigste nyheder direkte i din indbakke

Tilmeld nyhedsbrev