Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland

Tak for i år – de ti mest læste artikler i 2017

Fashion Forum ønsker glædelig jul og godt nytår – mens vi venter på 2018, kan du her læse eller genlæse årets mest populære artikler.
Fashion Forum ønsker glædelig jul og godt nytår – mens vi venter på 2018, kan du her læse eller genlæse årets mest populære artikler.

Tak for et godt og begivenhedsrigt 2017, der har budt på endnu flere nyheder, interviews, holdninger og ikke mindst gode historier.

Fashion Forum går på juleferie, men vender stærkt tilbage den 2. januar 2018. Indtil da, kan du her læse eller genlæse dette års 10 mest populære artikler:

1. Malene Birger: ”Jeg kan ikke understrege nok, hvor befriende det ukomplicerede er”

INTERVIEW: Efter flere år uden for rampelyset er den danske designer tilbage på modescenen. Med et nyt brand, en ny forretningspartner og en klar vision om at gøre tingene i eget tempo. 

2. ”Vi vil sætte barren endnu højere”

De to modeprofiler, Mette Fredin Christensen og Melissa Bech, er gået sammen om at skabe et brand, de ikke kunne finde på markedet. Nu er de klar til lancering og løfter her sløret for ambitionerne.  

Brandet Blanche blev lanceret i sommeren 2017 og gjorde sin modeuge-debut i august. Både Mette Fredin Christensen og Melissa Bech berettede om en flyvende start på de sociale medier og overordnet positiv feedback.

3. Naja Munthe: ”Nu er timingen rigtig”

Designeren fortæller om strategien bag sit comeback til den københavnske showscene, som skyldes en større omstrukturering og en fremgang i salget.

Blot et par måneder tidligere, i oktober 2016, bragte Fashion Forum et større interview med Naja Munthe, der for alvor var kommet tilbage på sporet, efter hun i 2014 havde købt sin medejer ud af brandet og derfor var blevet eneejer af virksomheden. Læs hele interviewet med hende her.  

4. Saint Tropez får ny CEO

IC Group-brandet har netop ansat Sofie Lindahl-Jessen som ny administrerende direktør.

Efter kun måneder i stolen er den nye CEO allerede nu godt i gang med en omfattende rebranding af Saint Tropez –  en rebranding, som hun mener er nødvendig, for at virksomheden igen kan få fodfæste i markedet.

”Vi var blevet for uvedkommende og upersonlig i vores kommunikation. Saint Tropez-kvinden er måske ikke first mover, men hun har kant og holdninger, og det skal vi være med til at underbygge i vores kommunikation,” fortalte Sofie Lindahl-Jessen den 19. december i en pressemeddelelse.

5. Modemagasinet IN udnævner ny moderedaktør

Nanna Juulsgaard er fra dags dato indtrådt som redaktør for Modemagasinet INs modeteam.

6. Lollys Laundry: ”En vigtig læring er, at ting tager tid”

Kamilla Byriel fortæller, hvordan hun vendte virksomheden fra at være tæt på lukning til at omsætte for millioner om året, som gør, at hun nu kan åbne butik nummer to.

7. Dansk modebrand solgt for trecifret millionbeløb

På kun syv år er det lykkes Mos Mosh-direktør Kim Hyldahl at skabe en succesfuld forretning, som han nu har solgt størstedelen af og tjent styrtende på.

8. Ny CEO hos Birger Christensen

Denise Christensen overtager direktørstolen fra Jens Birger Christensen.

Generelt har de sidste par år været en tid med rivende udvikling for Birger Christensen – både som brand og butik. I 2016 blev det tydeliggjort gennem den store ombygning af butikken på Østergade 38 og gennem lanceringen af Birger Christensens egen kashmirlinje og i 2017 kunne de udnævne Mark Tan som kreativ chef for Birger Christensen pels på AW17 kollektionen.

9. Edith og Ella er gået konkurs

Det 13 år gamle danske brand kan ikke mere og er taget under konkursbehandling.

Nyheden om brandets konkurs kom lige knap ét år efter, at Fashion Forum bragte et større interview med Edith & Ella-ejer og designer Line Markvardsen, der kunne fortælle, at en drøm om at eksportere til Kina havde nær kostet hende hele forretningen.

10. Ny kreativ direktør til By Malene Birger

Mathilde Torp Mader overtager Christina Exsteens rolle i det danske modehus, og hun skal bidrage til at udbrede brandet internationalt.

Generelt har det været et år i omvæltningens tegn hos IC Group. I begyndelsen af 2017 påbegyndte koncernen en større omstrukturering i både den centrale ledelse og ude hos brandsene. Daværende CEO, Mads Ryder, blev afskediget i februar, og i maj i år blev den tidligere Group CFO, Alexander Martensen-Larsen, indsat i direktørstolen. Ligeledes er virksomhedens centrale CSR-afdeling blevet nedlagt, og CRS-arbejdet er i stedet blevet lagt ud til brandsene selv. Flere brands har fået ny topledelse, blandt andet Tiger of Sweden, i september blev Mathilde Torp Mader ny kreativ direktør hos By Malene Birger i stedet for Christina Exsteen, og i oktober forlød det, at koncernens havde besluttet at igangsætte en strategisk review proces af sit bedst sælgende brand, Peak Performance for at afdække, om IC Group– helt eller delvist – fortsat er den bedste ejer af brandet, eller om det skal i udbud.

 

Glædelig jul og godt nytår!

På gensyn i 2018.