Ball Group satser på digital B2B
Som et led i en større omstrukturering samler virksomheden al engrossalg til butikker i en online platform og dropper sælgere.Kørende sælgere, der halvårligt kommer på besøg i tøjbutikken og fremviser næste sæsons kollektionsprøver, har i mange år været en fast tradition i modebranchen. Det ændrer sig nu hos Ball Group. De samler som de første i branchen alt salg til hundredvis af butikker i en b2b-onlineplatform. Tiltaget lanceres i forlængelse af den omstrukturering virksomheden påbegyndte sidste år, hvor de solgte halvdelen af forretningen fra og fokuserede 100 procent på plus size-tøj og brandet Zizzi. En komplet ny struktur, ledelse og strategi blev anlagt og koncernens næste skridt bliver at styrke den digitale kontakt til de professionelle kunder.
“Butikkerne må undvære besøg fra vores sælgere, men får i stedet bedre betingelser, hurtigere reaktionstid, og muligheden for at bestille varer på sofaen om aftenen, når de har tid. Fra centralt hold skræddersyr vi kollektionspakker, som kunderne kan redigere i eller blot klikke ok til. Samtidig vil vi gerne skabe nærhed på andre måder, og arrangerer blandt andet halvårlige modeshows for alle professionelle kunder. Måske mister vi enkelte kunder, men vi forventer til gengæld, at de resterende køber endnu mere,” fortæller salgschef Rasmus Borges Olsen om den forventede modtagelse.
CEO Kuno Kildetoft Mehlsen tror på, at Ball Group har fat i den lange ende.
“Branchens fremtid er digital. Alle taler om det, men det er de færreste, der ligesom os har organisationen til at tage skridtet fuldt ud. Vi vil hellere træffe det rigtige valg som de første i dag fremfor at følge efter konkurrenterne om fem år. Derfor opgraderer vi kontakten til de professionelle kunder, så den udelukkende foregår på vores nyudviklede onlineplatform. Vi vil vinde kampen om retail og online, og vi er overbevist om, at vores strategi er den rigtige,” siger han.
Ball Group har i dag over 120 Zizzi-butikker, hvoraf de 45 ligger i Danmark.