Et godt formål
Den danske designer Malene Birger har i samarbejde med UNICEF skabt en plaid til fordel for verdens børn. Al overskud går ubeskåret til nødhjælpsorganisationens arbejde for at hjælpe børn i verdens forskellige krigs- og katastroferamte brændpunkter, og for hver plaid, der bliver solgt, kan UNICEF give varmende tæpper til ni udsatte børn.

Pop-up
Det danske brand, maxjenny!, åbner i dag en pop-up butik i det luksuriøse stormagasin Nordiske Kompaniet i Stockholm. Brandet, der til dagligt holder til i Kødbyen i København, blev stiftet af designer Maxjenny Forslund i 2014, men på bare få år har det lykkes hende at udvide forretningen til både Tyskland, Schweiz, USA og nu også Sverige.

Cand. Mag. Influencer
Der er stort set ingen grænser for, hvad man kan uddanne sig til i dag. Det skulle da lige være til influencer – indtil nu. Condé Nast Italia har i denne uge offentliggjort, at de vil starte det, de kalder et ’Social Academy’, som er en slags uddannelse for netop modebranchens indflydelsesrige personligheder, hvor de kan blive klogere på sociale medier og reklamelovgivninger. Indtil videre kan akademiet rumme 100 personer, der efterfølgende kan kalde sig certificerede influencere og som fremover bliver en del af Condé Nast’ officielle netværk.

Mr P.
Luksus online-butikken Mr Porter ved om nogen, hvad mænd vil have, når det kommer til mode. Efter seks år som et af de foretrukne webshops for herretøj, har Yoox Net-a-Porter-virksomheden efterhånden indsamlet så meget data om mænds shoppevaner og –præferencer, at de har besluttet at bruge ekspertisen internt. Mr Porter har nemlig skabt deres eget mærke under navnet Mr P.

Farvel og tak
Det er efterhånden en ugentlig begivenhed, at en højtprofileret profil i de store internationale modehuse træder af, skifter job eller bliver fyret. I denne uge kunne LVMH-brandet J.W. Anderson offentliggøre, at deres CEO, Simon Whitehouse, forlader sin post. Direktøren, der har siddet ved roret siden 2014, har eftersigende sagt stillingen op af personlige årsager i håbet om at søge nye udfordringer i 2018. Hvor han fremover skal have sin daglige gang er dog endnu uvist.

Endnu mere rotation
Tilbage i september annoncerede Vanity Fairs chefredaktør, Graydon Carter, at han ville træde af efter 25 år i rollen, og siden har det været usikkert, hvem der skulle overtage efter ham. Indtil nu. I denne uge kunne det amerikanske magasin fortælle, at de har fundet hans efterfølger – nemlig den tidligere redaktør på både Time, The Paris Review og senest The New York Times, Radhika Jones. Hun vil overtage rollen fra den 11. december i år.