Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland

”POC bevæger sig i grænselandet mellem mode og sport”

Det svenske brands nyeste kollektion landede i Wood Wood i lørdags og henvender sig til hverdagscyklisten – en ny kundegruppe med særlige krav, fortæller CEO Jonas Sjögren.
Det svenske brands nyeste kollektion landede i Wood Wood i lørdags og henvender sig til hverdagscyklisten – en ny kundegruppe med særlige krav, fortæller CEO Jonas Sjögren.

At deltage i OL og andre prominente konkurrencer med enten med ski eller pedaler under fødderne kræver mod – og det rigtige udstyr. Det svenske brand POC har derfor siden 2005 specialiseret sig i at udvikle hjelme og briller, som kan klare selv de værste styrt på cykel eller skibakken og derved redde liv. I samarbejde med sikkerhedseksperter, specialister, læger og forskere har POC udviklet produkter, hvor fokus altid været på at sikre sportsudøveren den bedste sikkerhed. Nu er turen kommet til hverdagscyklisten.

Danmark er et forgangsland, hvad angår vores cykelkultur, og i Indre By i København kører der i dag flere cykler end biler. Den moderne, urbane cyklist har POC nu fået øjnene op for som en attraktiv målgruppe. Med deres nye kollektion, POC and Forth, har de skabt cykelhjelme med integreret led-lys, så cyklisten er ekstra synlig i trafikken, og med øje for det danske, ustadige vejr består kollektionen også af parkacoats i vandafvisende materialer, windbreakers, veste og solbriller.

”Cyklister har i længere tid været en målgruppe for os, men primært i sports- og professionelle sammenhænge, og kategorien er derfor heller ikke ny. Men med POC and Forth rykker vi produkterne ind i et nyt miljø, hvor cykeludstyr bliver brugt i hverdagen og blandt den almindelige cyklist i byerne,” siger CEO for POC, Jonas Sjögren, som har siddet på direktørposten siden februar i år.

Mere end praktiske produkter
Jonas Sjögren tror på, at vi i fremtiden vil se flere og flere erstatte bilen med det tohjulede transportmiddel. Derfor er det interessant for brandet, at servicere den gruppe af mennesker, som vil have gavn af sikkert og æstetisk tilbehør til cykelturen – om det så er en jakke, der kan klare et skybrud eller en cykelhjelm, der beskytter hovedet, hvis uheldet skulle være ude. Derudover er tanken bag kollektionen, at den både skal passe til det skandinaviske klima og befolkningen.

”Vi oplever, at forbrugerne her i Norden går op i funktionalitet og sikkerhed, men samtidig ikke er villige til at gå alt for meget på kompromis med æstetikken og designet. Dét havde vi for øje, da vi designede og udviklede kollektionen,” siger Jonas Sjögren.

Han uddyber, at fordi kunderne både har kollektionens jakker på, når de cykler og når de træder ind på en restaurant eller kontoret, skal POC and Forth-produkterne passe til alle anledninger og bevæger sig derfor i grænselandet mellem sport og mode. Men for POC er der et endnu vigtigere formål end at være pæn og praktisk:

”Vi vil gerne hjælpe forbrugerne med at træffe det mest sikre valg, og jo flere folk vi kan få til at bruge vores produkter, jo flere liv kan vi forhåbentlig redde. Det er i hvert fald missionen og drivkraften – og har været det lige siden, vi i begyndelsen udviklede sikkerhedsudstyr til ekstremskisportsudøvere.”

Den nye kollektion blev lanceret den 28. oktober i Wood Wood, hvor den fremover vil blive solgt  – og her er cykelmiljøet heller ikke nyt med brandet og cykelklubben, Pas Normal Studios, som grundlægger af Wood Wood, Karl-Oskar Olsen, står bag sammen med tre venner.

”Med POC and Forth blev vi nødt til at se bort fra vores traditionelle salgskanaler, der primært er nichebutikker inden for ski- eller cykling. Kollektionen henvender sig til en bredere målgruppe end vores eksisterende sortiment, men målgruppen er kræsen og selektiv, og derfor er Wood Wood-butikken et godt match,” siger Jonas Sjögren og spår, at lanceringen af POC and Forth-kollektionen er starten på en ny æra for virksomheden.