Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs

ebay styrker sin indsats mod salg af kopivarer

En nye service fra web-giganten betyder, at købere er sikre på, at designertasken er ægte.
En nye service fra web-giganten betyder, at købere er sikre på, at designertasken er ægte.

En hurtig søgning på ”Chanel Handbag” på eBay giver næsten 18.000 resultater, og det samme gælder lignende søgninger på produkter fra eksempelvis Hermés, Valentino, Gucci og Louis Vuitton.

I takt med at der hele tiden kommer flere salgsannoncer og flere købere af secondhand-produkter, stiger behovet også for, at købere kan sikre sig, at de køber ægte mærkevarer – og derved ikke giver overpris for kopivarer, der oprindeligt er købt for en brøkdel sammenlignet med salgsprisen i butikkerne.

ebay, der er blandt verdens største online auktionsplatforme, styrker derfor sin indsats for at komme salg af kopivarer til livs – og lancerer nu servicen, ebay Authenticate. Det skriver Fashion United.

Initiativet betyder, at sælgere kan sende varen til ebay, som derefter står for at opsætte annonce – hvor det fremgår, at produktet er ægte – sælge varen og sende til afsted til køber. Alt dette sker selvfølgelig kun, hvis ebays eksperter kan bekræfte varens ægthed. 80% af salget går til sælgeren, og ebay stiller endnu en sikkerhed til rådighed, for hvis det efterfølgende kan bekræftes, at varen, trods ebays vurdering, ikke er ægte, vil køberen får to gange købsprisen igen på ebays regning.

I første omgang indebærer ebay Authenticate kun håndtasker, da denne produktgruppe især kan vække bekymring hos køberne. Senere vil servicen komme til at inkludere high-end ure og smykker. På nuværende tidspunkt kan man som sælger også anvende servicen med andre produktgrupper dog mod betaling.

Kopivarer har længe været i søgelyset hos ebay, der allerede i 1998 lanceret ’Verified Rights Owner’-program, hvor virksomheder kan reportere, hvis de opdager forfalskninger på siden. Udvidelsen med ebay Authenticate inkluderer 12 brands: Balenciaga, Burberry, Céline, Chanel, Christian Dior, Fendi, Goyard, Gucci, Hermès, Louis Vuitton, Prada og Valentino.

ebay har tidligere været kritiseret for at være en markedsplads, hvor brugere lægger ekstremt efterspurgte varer til overpris – eksempelvis i timerne efter, at et H&M-samarbejde er kommet i handlen.

ebay forventer, at den nye service vil falde i god jord hos både køber og sælger – køberne undgår at blive snydt, og sælgerne undgår mistanken om, at varen er en billig kopi. Især taget i betragtning af, at varerne bliver solgt online, og at de forfalskede tasker bliver sværere at spotte, fordi producenterne af kopivarerne bliver dygtigere, og varerne er tro kopier fra inderst til yderst – og ikke nødvendigvis lavet af kunstigt læder.