Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland

Nyt urbrand bygger videre på japansk succes

Danske VEJRHØJ bruger Kickstarter til at komme udover de danske grænser, at forfine deres design og at finansiere vækst uden at sælge ud til eksterne investorer, fortæller stifter Janus Aarup.
Danske VEJRHØJ bruger Kickstarter til at komme udover de danske grænser, at forfine deres design og at finansiere vækst uden at sælge ud til eksterne investorer, fortæller stifter Janus Aarup.

Siden Janus Aarup lancerede sit eget urmærke, VEJRHØJ, tilbage i 2014, er det gået stærkt. VEJRHØJ sælges i dag i 60 udvalgte butikker fordelt over Europa, Nordamerika, Mellemøsten og Asien. Derudover har brandet netop vundet prisen ’Brand New Nordic 2017’ for bedste nye urmærke i Danmark – men Janus Aarup har ambitioner om at sætte yderligere gang i væksten, og vejen dertil er gennem den efterhånden populære finansieringsmetode crowdfunding.

VEJRHØJ greb fra dag ét sit salgsarbejde an med crowdfunding-strategien. Her brugte de Kickstarter, hvorigennem de indsamlede over 650.000 kroner fra 429 såkaldte ’backere’. I foråret kastede de sig ud i endnu en crowdfunding-kampagne, med ønsket om at få indpas på det japanske marked, via platformen Makuake. Satsningen gik over al forventning, og VEJRHØJ kunne tage imod forudbestillinger fra interesserede japanske kunder for omkring 600.000 kroner.

”Helt lavpraktisk giver crowdfunding os økonomisk mulighed for at sætte gang i produktionen af endnu en kollektion af ure. Men derudover er metoden også en rigtig god måde at komme udover de danske grænser på, da Kickstarter har mange internationale brugere fra både Singapore, Europa, Canada og USA. På den her måde kan vi teste hvilke modeller, der er størst efterspørgsel på i hvilke lande, før vi for alvor sætter gang i produktionen. Så slipper vi for at ligge inde med et stort varelager, der ikke kan sælges,” fortæller grundlægger Janus Aarup om baggrunden for brandets både første og fortsatte brug af crowdfunding.

Uafhængig af eksterne investorer
Ifølge ham er der mange fordele ved finansieringsmetoden, men det er dog især muligheden for at lade virksomheden vækste uden at behøve at lukke udefrakommende investorer ind, der gør strategien så attraktiv.

”Gennem crowdfunding kan vi få råd til at udvide sortimentet uden at skulle tage et større banklån eller afgive dele af virksomheden til eksterne investorer. På den måde vokser vi organisk, fordi vi bruger et overskud til at reinvestere i mere vækst. Det går måske lidt langsommere, end hvis vi havde fået investeringer udefra til at finansiere vores forretning, men jo tidligere man åbner op for investorer, jo større andel af ens virksomhed skal man afgive. Vi kan ikke udelukke, at vi på et tidspunkt vil kaste os ud i det, hvis vi finder et godt match, men det ligger et stykke ude i fremtiden,” siger Janus Aarup.

Foruden at øge udenlandsk salg og være økonomisk uafhængige, har metoden også vist sig at give brandet mulighed for at interagere med sine kunder.

”Mange sender private beskeder til os via Kickstarter og spørger efter små ændringer eller input til design, som vi måske kan implementere i fremtidige kollektioner. Det kendskab havde vi ikke haft, var det ikke for crowdfunding,” siger Janus Aarup, der på nuværende tidspunkt har indsamlet over 350.000 kroner fra 270 forskellige ’backere’, selvom der stadig er 15 dage tilbage af deres nye Kickstarter-kampagne.

”Målet med den nye kampagne er selvfølgelig at få en stor produktionen af ure sat i gang, men vi håber også, at vi ligesom de to andre gange kan få skabt kontakt til både distributører og nye forhandlere, hvis det går godt og efterspørgslen er høj. Vi har erfaret, at kampagnen går stærkt i starten, langsommere i midten og hurtigere igen til sidst. Men vi skal arbejde hårdt for det, det sker ikke af sig selv,” fortæller VEJRHØJ-stifteren, der dog ikke vil sætte et konkret tal på, hvornår de rammer succeskriteriet.

”Lige nu er målet først og fremmest at slå vores sidste Kickstarter-kampagne og så tager vi den derfra,” afslutter han.