Facebook Abonnér
14:04
|
22.10.2017
kokooninteriør1 Foto: Kokoons nye butik på Gl. Kongevej 86

Kokoon: “Vi vil gerne give vores kunder en særlig oplevelse”

Det danske silkebrand åbner sin første butik – målet er styrke brandet gennem en tættere kontakt til kunderne, fortæller stifter Nanna Søbirk og Managing Director Sara Sievers.

| Strategi | af Sofie Ringtved Jensen

Da Kokoon i går åbnede dørene til deres nye butik på Gl. Kongevej 86 C, var det med en noget længere udsigt, end når de tidligere har prøvet kræfter med en midlertidig forretning. Kokoons nye fysiske rum på Frederiksberg falder nemlig ikke under pop-up kategorien, men markerer derimod brandets næste skridt i strategien om at drage nytte af den tættere kontakt til kunderne.

“Det er et led i en længerevarende proces, som Kokoon har været igennem de seneste år. Vi er blevet flere og har i et stykke tid kigget efter et sted, hvor vi kunne have både kontor og butik,” fortæller designer Nanna Søbirk, der i 2009 grundlagde Kokoon.

Udvidelsen med en fysisk butik skal ikke flytte opmnærksomheden fra hverken wholesale eller webshop. Tanken er nærmere, at de forskellige salgsplatforme skal supplere hinanden, hvilket brandet allerede ved, de kan.

“Vi sætter stor pris på vores forhandlere, og vores tøj fungerer rigtig godt i mikset med andre brands, men det er også sjovt og tilfredsstillende selv at kunne vise visionen med Kokoons univers – ligesom vi kan udstille kollektionerne i deres fulde sortiment,” siger Nanna Søbirk videre.

Hjemlig atmosfære og rum til samarbejder
For Kokoon er ambitionen, at den nye forretning, skal kunne mere end det traditionelle butiksformat. Derfor vil der blive serveret både te og hjemmebagte småkager til de besøgende i butikken, ligesom de også har en lille bogreol med yndlingsbøger, som kunderne er velkomne til at låne med hjem og returnere, når de er læst.

“Vi håber, at det bliver et levende sted, hvor der også kan foregå andre aktiviteter, og vi fra tid til anden kan fremvise samarbejder med andre designere eller kunstnere. Vi vil gerne tættere på vores kunder, give dem en særlig oplevelse og gøre det til et sted med en rar og hjemlig atmosfære. Fra butikken er der kig ind til vores kontor og showroom, og på den måde får kunderne et indblik i vores dagligdag,” siger Managing Director, Sara Sievers, og fortæller, at ønsket er, at butikken skal være i tråd med Kokoons designtilgang og overordnede filosofi om, at der skal være tid til fordybelse og mindre tendensrytteri.

”Vi tror, at Gl. Kongevej passer godt til vores målgruppe, og så er det en gade, der virkelig har fået et boost de seneste år. Der er et stærkt lokal- og handelsmiljø, hvilket betyder rigtig meget for os, men vi oplever også, at det efterhånden er en destination, hvor folk tager til, fordi her er meget at komme efter,” siger Sara Sievers videre.

Udover at forhandle egne varer i den nye butik, har Kokoon også indgået samarbejde med Katrine Agger, der står bag det danske brand AF Agger.

”Vi synes det giver rigtig god mening, at alliere sig med nogen, som kan tilbyde noget andet, end vi kan. Katrine Agger er rundet af den samme skandinaviske designtradition som os og laver eksempelvis virkelig lækkert overtøj og strik, der supplerer vores lette silkedesigns rigtig fint. Vi føler kun, vi bliver styrket af at stå sammen med andre, vi deler værdier med,” afslutter Sara Sievers og siger, at Kokoon også overvejer at gøre andre eksterne brands til en del af butikskonceptet – men præcis hvilke det bliver, må tiden vise.

Læs også

Få de vigtigste nyheder direkte i din indbakke

Tilmeld nyhedsbrev