Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Modeuge

L’Oréal Paris slår et slag for diversiteten

Endnu en gang øges fokus på forskellighed inden for mode, denne gang af det ikoniske franske skønhedsbrand, som stod bag et åbent mode- og makeupshow under Paris Fashion Week.
Endnu en gang øges fokus på forskellighed inden for mode, denne gang af det ikoniske franske skønhedsbrand, som stod bag et åbent mode- og makeupshow under Paris Fashion Week.

Meget er på færde i den franske modebranche, når det kommer til at bryde med glansbilledet, som ofte hersker indenfor modellers udseende, og åbne op for et mere inkluderende skønhedsideal.

I starten af september gik to af Frankrigs største modekonglomerater sammen om et nyt modelcharter, der på sigt forbyder størrelse 32 på catwalken – et løfte, de på bagkanten af den netop overståede modeuge i Paris, eftersigende har overholdt. Næsten mere overraskende var det, da Natacha Ramsay-Levi i forbindelse med sin nylige showdebut som kreativ direktør for Chloé, fortalte New York Times, at hun havde tilpasset sit tøj en bestemt models størrelse, fremfor at modellen skulle passe ned i tøjets størrelse – som der ellers ofte har været tradition for i branchen.

Men de er ikke de eneste, der forsøger at advokere en mere alsidig modebranche og ditto skønhedsideal.

17 modebrands, heriblandt Balmain, Isabel Marant, Off-White, Mulberry og Sonia Rykiel støttede op om og havde bidraget med designs, da L’Oréal Paris indtog Champs-Élysées og hyldede diversiteten med et modeshow under Paris Fashion Week i søndags.

Her gik flere L’Oréal-ambassadører som Jane Fonda, Helen Mirren, Sheryl Cole, Doutzen Kroes og Liya Kebede, samt modeller som Winnie Harlow, Soo Joo Park og Adwoa Aboah, ned af en lang catwalk, omringet af både A-liste modefolk og offentligheden, der tilsammen udgjorde publikum. Den traditionelle catwalk stil var også lagt på hylden, og modellerne interagerede både med hinanden og tilskuerne.

Et slag for diversiteten
En af de kvinder, der sammen med L’Oréal satte fokus på manglen på diversitet i modebranchen, er den snart 80-årige amerikanske skuespillerinde og forfatter, Jane Fonda, som blev meget overrasket, da L’Oréal for nogle år siden spurgte hende, om hun ville være ansigt for deres Age Perfect-hudplejeserie, og som også var at finde på søndagens catwalk:

“Jeg er virkelig spændt og nervøs. Jeg har gået show for velgørenhed én gang før, men jeg har aldrig gjort det rigtigt, så jeg er bange for jeg falder,” sagde Jane Fonda backstage før showet, som hun skulle afslutte iført tøj fra Balmain, til WWD.

Også den etiopiske model og forretningskvinde, Liya Kebede, der ligeledes var castet til showet, var positivt overrasket over og satte pris på den forskellighed, der var blandt modellerne til L’Oréals show under en ellers lukket og knap så inkluderende modeuge:

“De har virkelig forstået, at kvinder kommer i alle formater, størrelser, farver og køn. Det faktum omfavner det her show, ved at sige at sige, at uanset hvad, så er du smuk,” lyder det fra Liya Kebede til WWD.

Plads til alle
Men det var ikke kun på selve catwalken, at der var plads til alle. Også rundt om podiet var diversiteten i top. Modsat det gængse show-format, var der nemlig til dette arrangement åbnet op for et bredere publikum.

“Det er den allerførste gang, at der har været sådan et show åbent for alle på et af de smukkeste beliggenheder i verden. For os er det meget vigtigt, fordi det er i tråd med vores mission som brand om at gøre det bedste indenfor skønhed tilgængeligt for alle,” fortæller L’Oréal Paris’ Global Brand President, Pierre-Emmanuel Angeloglou, til WWD.

Udover at være en åben begivenhed, blev showet også transmitteret online til øvrige interessenter via L’Oréals sociale medie-platforme.

“Det er virkelig godt, at de gør det så demokratisk”, fortæller bidragende designer Haider Ackermann, hvortil skuespillerinde Marie-Ange Casta, der sad blandt tilskuerrækkerne, tilføjer:

“Mennesker uden for branchen får som regel ikke lov til at overvære de her shows, udover på de sociale medier eller på internettet, så det er rigtig godt at give dem mulighed for at se det i virkeligheden. Det tilføjer lidt mere mening til mode,” siger hun til WWD.