Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland

Getty Images lancerer ny retoucheringspolitik

Fremover vil det fremgå af alle kontrakter Getty Images laver med fotografer, at de ikke længere må retouchere mennesker på deres billeder.
Fremover vil det fremgå af alle kontrakter Getty Images laver med fotografer, at de ikke længere må retouchere mennesker på deres billeder.

Getty Images er et af verdens største fotobureauer, og som led i en strategi om at repræsentere et mere forskelligartet udvalg af portrætter i deres bagkatalog, sætter de nu for alvor ind overfor retoucherede billeder.

”Vores opfattelse af, hvad vi tror er muligt, er ofte formet af, hvad vi ser: positive billeder kan have en direkte effekt på at komme stereotyper til livs, skabe mere tolerance og give fællesskaber styrken til at føle sig repræsentere i samfundet,” siger Getty Images til Dazed & Confused.

Tidligere på året indgik Getty Images desuden et samarbejde med fotograf Campell Addy for at tilføje mere diversitet til deres portefølje af modelfotos.

Gettys nye strategi falder sammen med modeugen i Paris samt Frankrigs lov omkring retoucherede billeder i det offentlige rum, der også trådte i kraft i går. Hvis reklamer placeret i det offentlige rum i Frankrig er retoucheret, er det nu lovpligtigt, at det fremgår på billedet med synlig skrift. Det er kun en uge siden, at den amerikanske model Emily Ratajkowski tyede til de sociale medier for at fortælle, hvor skuffet hun er over hendes seneste forside på det franske magasin, Madame Figaro, der har retoucheret hendes læber og bryster mindre til forsiden.

En af frontløberne i mediebranchen, er det amerikanske magasin Darling, der siden sin første udgivelse i 2012 har haft en non-retouch politik. Ikke et eneste billede af de kvinder eller mænd, der fremgår på magasinets sider, har været igennem photoshop – ikke modellerne, ej heller ikke når det har været Kathy Bates, Tracy Ellis Ross, Rashida Jones, Leigton Meester eller Nicole Richie. Magasinets fotoredaktør, Rebekah Shannon, arbejdede tidligere selv som retouchør, indtil den dag hun tog sig selv i hele tiden at tænke på, hvordan hun kunne forbedre folks udseende, når hun sad over for dem, fortæller hun i Darlings nyeste kampagne Selfie:

”Jeg sad og ændrede de her billeder af kvinder til billeder af uopnåelige, perfekte skabninger. Det, der er galt med retouchering, er, at det spiller på folks frygt for ikke at være gode nok som de er.”

Hos Getty Images er de overbeviste om, at det uretoucherede billede er en tendens, der kun vil blive mere populær.

”Fra vores søgemaskiner kan vi se en klar trend, når det kommer til efterspørgslen på autentisk repræsentation i reklamefotos,” siger de til Dazed & Confused.