Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs

Hvad er fremtidens magasin?

Tendens: Trykte medier slås for sit eksistensgrundlag i en digital verden, og onlinemagasiner tester omvendt printudgivelser af. Hvem har fat i den lange ende?
Tendens: Trykte medier slås for sit eksistensgrundlag i en digital verden, og onlinemagasiner tester omvendt printudgivelser af. Hvem har fat i den lange ende?

Magasinlandskabet har længe været i opbrud og er efterhånden et broget et af slagsen. Mange forlag, danske som udenlandske, slås med, hvordan de skal få det hele til at gå op i en højere enhed – både print og digital skal lave originalt indhold til deres respektive udgivelser, samtidig med at de skal supplere hinanden. Der er dog stadig en tendens til, at de digitale kanaler bliver fodret med indhold fra det tilhørende trykte medie, og i mindre grad den anden vej rundt. Ligeledes synes der stadig at være noget prestige forbundet med at udgive et magasin i dets oprindelige form – et fysisk, trykt blad.

Spørgsmålet er, om det i dag er ’nemmere’ at opbygge et digitalt magasinbrand og derefter sende det i trykken, end det er at holde det trykte format i live med de digitale platforme som supplement?

I denne måned meddelte det 18 år gamle kultur- og modemagasin, Nylon, således at de fremadrettet udelukkende vil hellige sig til de digitale og sociale platforme, idet de fra oktober dropper print-udgaven – en strategi, de har forsøgt sig med tidligere. Nylon Guys droppede nemlig sin print-version første gang i 2015 og genoptog udgivelsen i år – men altså kun for en kort stund. Magasinets to grundlæggere har derudover haft en turbulent periode, siden de blev snydt af deres investeringspartner, der solgte 51% af forretningen, uden deres viden. De har dog ikke helt lagt udsigterne til et fysisk magasin på hylden, da de planlægger af udgive ”Collectors’ Issue” i fremtiden.

Sidste efterår tilføjede Gwyneth Paltrow eget tøjmærke til sin voksende brandportefølje, der deler navn med hendes online-livsstilsunivers Goop. Og efter næsten et årti som digital magasin, har hun landet en aftale med Condé Nast, om at udgive et trykt Goop-magasin fire gange om året. Første udgivelse er på hylderne denne måned. Til Business of Fashion siger Gwyneth Paltrow, at i hendes optik er et printmagasin med til at legitimere Goop-brandet.

”Man bliver sat foran en anden demografi, når man er på hylderne i hele landet. Det er en interessant måde at udforske, hvordan vi udvider vores cirkel af målgruppe,” siger hun.

Det er en rute som Christiane Schaumburg-Müller også har taget, om end i en lidt mindre skala: Først at opbygge et onlineunivers, chrichri.dk, for senere udvikle en magasinversionen, der udkommer en gang i kvartalet på hendes eget forlag.

Hvorhen nu?
De to største mediehuse herhjemme, Aller Media og Egmont Publishing, har også måtte forholde sig til ændrede markedsforhold for deres trykte publikationer og dertilhørende online sites – og ikke blot det enkelte magasins samspil med dettes onlineunivers, men også sammenhængen mellem alle forlagenes udgivelser. Egmont samlede sine online kvindesites under domænet, alt.dk, sidste år, og Aller følger nu trop med at samle 16 sites under, hvad de kalder fire ’power-sites’, hvor Femina.dk eksempelvis har Q, Psykologi, Mama og Søndag som undersider.

De seneste år har vi herhjemme også set modemagasiner dreje nøglen om. Flere forlag påpeger faldende læsertal og ditto annoncekroner som en direkte konsekvens af de digitale mediers fremdrift, og som værende blandt årsagerne til de pressede magasintilstande.

I 2011 lukkede Egmont Sirene, blot måneder efter dets 10-års jubilæum, og allerede dengang konstaterede daværende chefredaktør, Louise Stenbjerre, at magasinet måtte se sig slået af udbredelsen digitale konkurrenter. To år senere var udmeldingen næsten identisk fra Aller, da de nedlagde Bazar. Malling Publications lukkede Cover sidste år, selvom det forlyder, at magasinet på et tidspunkt genopstår i et nyt format. På internationalt plan meddelte Condé Nasts italienske afdeling denne sommer, at alle publikationer omkring flagskibet Vogue Italia lukker, det vil sige at det er slut med L’Uomo Vogue, Vogue Bambini, Vogue Sposa, Vogue Gioiello ved årets udgang.

”Vi vil gerne give vores annoncører den bedste synlighed hos de af vores brands med størst potentiale, særligt digitalt,” lød begrundelsen blandt andet fra Condé Nast Italia CEO, Fedele Usai.

Som New York Times’ Fashion Director, Vanesse Friedman kommenterer:

”Glittede magasiner er i frit fald.”

Selvom de digitale medier synes at have overtaget lige nu, så er der inden for magasinbranchen også sket en modbevægelse på det digitales hastighed med blandt andre Kinfolk, Cereal og Oak the Nordic Journal: her er det long reads og slow fashion, der er i højsædet, trykt på kraftige papirsider, der næsten insisterende kræver, at man bruger begge hænder, når man skal læse det.

Hvad enten man er til print eller digital, så tyder meget på, at det vigtigste lige nu er, at man er repræsenteret ’i virkeligheden’, så at sige. Med et stigende antal løbeklubber, bogklubber, læsermiddage og forbrugerfestivaller tyder det på, at man som magasin bliver nødt til at vise, hvem menneskerne bag udgivelserne er. Fælles for alle slags publikationer, analoge som digitale, er, at de i dag mere end nogensinde bliver nødt til at møde deres læsere og forbrugere ansigt til ansigt. Det tyder på, at de der er bedst til at løse den udfordring, kommer til at holde stand på den lange bane.