Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland

Nyt samarbejde fra BIBI CHEMNITZ

I dag lander en ny kollektion som designeren har lavet sammen med Faxe Kondi, specifikt til de grønlandske forbrugere.
I dag lander en ny kollektion som designeren har lavet sammen med Faxe Kondi, specifikt til de grønlandske forbrugere.

Det kan måske virke som et umage samarbejde, det der lander på gaden i dag, imellem designer Bibi Chemnitz og Faxe Kondi. Men det er det langt fra. Den dansk-grønlandske designer og den grønne sodavand har nemlig begge et tæt tilknytningsforhold til Grønland – det er også i Nuuk det nye kollektionssamarbejde bliver lanceret i dag.

”Vi betragter Grønland som vores hjemmemarked, og her er BIBI CHEMNITZ et kendt og udbredt street wear mærke. Faxe Kondi sidder på tæt på 50 procent af markedet for deres vedkommende, så derfor er denne konstellation et logisk samarbejde for os,” fortæller Bibi Chemnitz og partner i virksomheden, David Røgilds, i telefonen fra Grønland.

Kollektionen består af syv styles og er specifikt rettet mod at skulle ligge i 10 ud af 15 af de vigtigste, grønlandske butikker. Det bliver fejret med et lanceringsevent i Nuuk i dag – noget som der ikke er tradition for på Grønland, så det er meget mere end blot et kollektionssamarbejde, der bliver præsenteret – det er et slags åbent hus for byen, som Bibi Chemnitz kalder sit andet hjem.

”Det var oplagt at lave noget sammen med et partner, som har kendskab til kulturen heroppe. Faxe Kondis hold har arbejdet på Grønland i mere end 20 år, og det har været en meget naturlig proces for begge parter,” fortæller David Røgilds.

Til daglig består BIBI CHEMNITZ-holdet kun af de to – Bibi selv og David Røgilds. Så derfor giver det også den lille virksomhed nogle andre muligheder at arbejde sammen med en større spiller som Faxe Kondi.

”Vi har ikke mange tusind kroner til filmproduktion og marketing, så det har været fedt at have lidt mere at gøre med på den side. Vi er virkelig glade for slutproduktet, både kollektionen og filmen,” siger Bibi Chemnitz, og fortæller, at de lige så stille kan mærke hvordan opmærksomheden omkring samarbejdet springes som ringe i vandet netop nu.

David Røgilds forklarer, at efter Grønland er Kina, Korea og Østrig de markeder, hvor brandet sælges bedst ind. Med denne kollektion er der sigtet efter at ramme bredt og samarbejdet har være et godt forløb, fortæller Bibi Chemnitz, der har kunne gå til designopgaven som hun altid gør.

”Normalt skal vi kun blive enige med os selv eller hinanden om at gøre ting. Så da vi eksempelvis ville ind og pille ved Faxe Kondis skrifttype, så skulle det lige cleares. Men det var ikke noget problem, og de har være meget lydhøre. I alt hvad vi laver af samarbejder, er processen vigtigere end profitten. Selvfølgelig skal ting løbe rundt, men det skal være sjovt imens,” slutter David Røgilds og Bibi Chemnitz fra Grønland.