Amerikanske giganter satser på private label-brands
Amazon og Target har succes med at sælge varer af egne brands – ofte er forbrugerne ikke bevidste om, at mærkerne er en del af giganternes egen portefølje.Target planlægger at introducere 12 nye brands de kommende to år – og de første tre lanceres allerede denne måned. De nye brands dækker over alt fra herre- og dametøj til børnetøj, sportstøj og interiør. Hvert brand skal være et nichebrand i stedet for at dække over et bredt sortiment – målgruppen og sortimentet er bevidst gjort smal, og navnene har ikke associationer til Target.
”At drive retail har tidligere været enkelt: at have store brands, der dækker over en bred vifte af produkter og æstetikker. Jeg tror, den tid er forbi,” siger underdirektør og merchandise-direktør hos Target, Mark Tritton, ifølge Business of Fashion. Selvom udviklingen ikke er sket natten over, har Target kun brugt 10 måneder på at udvikle de tre brands, der lanceres her i august.
Udviklingen er ikke kun forbeholdt amerikanerne. Også herhjemme ser vi en tendens til, at dagligvarebutikker blandt andet ejet af COOP og Dansk Supermarked har succes med at sælge tøj af egne brands. Også Lidl og Aldi forsøger at fange highstreet-forbrugerne.
Formålet med private label-brands er blandt andet at differentiere sig på et marked, hvor konkurrencen er hård – markedet for både fast fashion, stormagasiner og online outlets er overfyldt, og eksempelvis Target konkurrerer ikke kun med andre multi-brand-giganter som Amazon og Walmart. Derfor er det nødvendigt for Target også at differentiere sig på andre parametre. Syv millioner dollars er afsat til en turn-around, der blandt andet inkluderer at opgradere den digitale og butiksmæssige oplevelse.
En del af strategien er samtidig at gøre disse selvejede brands lige så eftertragtede som Targets designsamarbejder, der senest tæller Victoria Beckham – Targets bedst sælgende samarbejde nogensinde. Det betyder derfor, at samarbejder fremover ikke nødvendigvis er med det corporate Target-brand, men at det er med de nye, individuelle sub-brands.
Amazon skærper sit modefokus
Konkurrenter som Walmart og Amazon har også fået øjnene op for fordelen ved private label-brands. Walmart har eksempelvis opkøbt herretøjsbrandet, Bonobos, og Amazon har oplevet enorm vækst blandt sine private label-brands, viser en ny rapport.
Elektronik udgør den største del af private label-salget hos Amazon med 55%, hvorimod tøj er blandt de mindste kategorier med omkring 1% af private label-salget. Men på dette område øger Amazon sit fokus, blandt andet ved at lancere taske- og skobrandet, The Fix, der allerede har haft medvind siden begyndelsen. Samtidig planlægger Amazon at give Stitch Fix konkurrence med ’Amazon Prime Wardrobe’, hvor forbrugere kan bestille og få varen leveret og først betale, hvis de ønsker at beholde varen.
Amazon har tidligere forbedret sin position ved at opkøbe andre webshops, blandt andet den online sko-forhandler, Zappos. Fokus har efterhånden nået Europa, for i 2015 åbnede Amazon et fotostudie i London, og siden da har online-giganten ansat flere profiler fra mode- og detailbranchen i arbejdet mod at indtage Storbritannien – første stop på Europa-rejsen.
Techcrunch nævner, at blandt årsagerne til en acceleration af private label-brands er, at de giver en bedre margen, der kan øge bundlinjen. Set fra forbrugerne side er det svært at identificere, hvem der står bag disse produkter og private label-brands – og det gælder både, når Walmart, Amazon og Target ikke tydeliggør en forbindelse til moderbrandet.
Fordelene er samtidig, at en forhandler som Amazon kan prioritere og promovere egne brands over andres – og derved skabe yderligere konkurrence.