Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland

Ugen i mode

Nyheder fra ind- og udland: Flere nye danske butiksåbninger, en hjælpende hånd til at finde genbrugsguld og et spritnyt designsamarbejde.
Nyheder fra ind- og udland: Flere nye danske butiksåbninger, en hjælpende hånd til at finde genbrugsguld og et spritnyt designsamarbejde.

Pop-up silkeshop:
Fra den 1. august og måneden ud kan man shoppe det danske silkemærke Kokoon i brandets nye pop-up shop på Gl. Kongevej i København. Den midlertidige butik er lavet i samarbejde med galleriet Les Gens Heureux og den franske kunstner Côme Clérino, som har designet tre limited edition silketryk til formålet. Disse kan købes i butikken, sammen med Kokoons AW17-kollektion, samt en mindre særkollektion, som brandet sælger eksklusivt i pop-up butikken og online.

Butiksåbning:
Rêve de renard er navnet på en helt ny butik, der netop har åbnet sine døre på Hyskenstræde i København. Butikken er skabt af designer Emilie Schram med ønsket om at føre flere udenlandske mærker til Danmark. Herunder er det især hendes forkærlighed til broderi, som determinerer hvilke brands hun forhandler i butikken, herunder anerkendte navne som Maison Labiche, Saint James og Oscar de la Renta.

Personlig genbrugsshopper:
Rebecca Vera, som står bag tøjbyttekonceptet Veras og loppemarkedet Veras Market, har netop løftet sløret for sin nyeste tiltag indenfor genbrugsshopping. Udover at udvide sæsonen, så det populære marked under Bispeengbuen i København denne sæson holder åbent hver søndag også i september, vil den garvede loppejæger også fremover stille sig selv til rådighed som gratis personlig shopper. Formålet er at hjælpe de mange markedsgæster, som synes det kan være lidt af en jungle at finde de skjulte skatte blandt det store udvalg af second-hand tøj, og på den måde gøre det både nemmere og mere attraktivt at genbruge.

Designsamarbejde:
& Other stories er kendte for deres efterhånden lange liste af eftertragtede designsamarbejder, med blandt andre Rodarte, musikeren Lykke Li og kunstneren Shoplifter. Nu har den svenske kæde gjort det igen og denne gang slået pjalterne sammen med den amerikanske musiker og kunstner, Kim Gordon, der især er kendt som guitaristen i rockbandet Sonic Youth. Kollektionen består af ni forskellige designs lavet i økologisk bomuld, samt enkelte silketørklæder og smykker, og lander i butikkerne og online i slutningen af august.

Endnu mere samarbejde:
Det er populært at arbejde sammen – også på tværs af faglighed. Olivier Rousteing, der er kreativ direktør for det ikoniske franske modehus Balmain, har designet en kollektion af læbestifte for ditto ikoniske franskmand, L’Oréal Paris. Kollektionen, der har fået navnet Color Riche, er ifølge designeren selv endnu et forsøg på at gøre eksklusivitet mere tilgængeligt for et større publikum, i tråd med hans tidligere samarbejde high-street giganten H&M i 2015. Kollektionen lanceres på verdensplan den 25. september.

Nye kræfter:
Det britiske selskab Arcadia Group har netop annonceret udnævnelsen af David Hagglund som ny kreativ direktør for to af selskabets modebrands, nemlig Topshop og Topman. David Hagglund har mange års erfaring i branchen, blandt andet som ejer af sit eget kreative bureau og som kunstdirektør for Vogue Paris, og vil i kraft af denne nyoprettede stilling fra den 4. september og fremover operere på tværs af og samle de to brands.

Sneakers-opdatering:
Grundlægger og kreativ direktør af street wear-brandet Off-White, Virgil Abloh, har fået æren af at rekonstruere ti forskellige ikoniske modeller fra Nikes efterhånden omfattende sneakersarkiv, inklusiv tidligere favoritter som Air Jordan, Hyperdunk og Air Force 1. De første fem modeller af den opdaterede sneakerskollektion vil blive lanceret i NikeLab-butikker under modeugen i New York den 9.-13. september.

En ny udstilling og unisex tasker:
’An Eames Celebration’ er navnte på en ny udstilling på Vitra Design Museum i den tyske by Weil am Rein. Udstillingen er stablet på benene og sponsoreret af Hugo Boss, og består af fire separate udstillinger, der hver især fremstiller forskellige sider af designduoen, Charles og Ray Eames’ værker. Derudover har Hugo Boss valgt at markere samarbejdet med en limited edition accessories-kollektion, bestående af fire forskellige unisex tasker. Taskerne vil være at finde i udvalgte butikker verden over i starten af oktober, og kan herhjemme købes i brandets butik på Østergade i København.