Facebook Abonnér
20:19
|
21.11.2017
royal republiq.003 Foto: Fra Royal Republiqs butiksåbning under modeugen i København

Royal RepubliQ: ”Vi vil tættere på slutforbrugerne”

Med egen monobrand-butik i København fortsætter det danske læderbrand sit arbejde mod større brandkendskab og kommunikation på egne platforme.

| Strategi | af Karoline Kaae Svendsen

Royal RepubliQ har et ben i hver lejr – hovedkontor for salg i Danmark og hovedkontor for de resterende stabsfunktioner i Amsterdam. Brandet har oplevet god vækst og vokset sig større og større de seneste år, og lædervarerne forhandles i 40 lande. Foruden en pop-up-butik i Berlin har brandet udelukkende haft wholesale, indtil nu.

”Vi vil gerne understrege, at vi er et dansk brand, og det gør vi med butiksåbningen i København. Det er en investering i fremtiden for at sikre en fortsat styrke af vores brand. Det er ikke for at øge profitten,” siger partner i Royal RepubliQ, Morten Kristiansen, der til daglig er ansvarlig for det danske kontor.

Spoler vi tiden et år tilbage, fortalte CEO, Nicolas Kjær, Fashion Forum, at de arbejder henimod en større brand-awareness, samt i højere grad at kommunikere på egne platforme – og planen holder stik.

Butikken i Store Strandstræde åbnede under den københavnske modeuge, og allerede på åbningsaftenen tjente butikken sit formål:

”På Revolver-messen havde vi besøg af Printemps, der indikerede, at de var interesserede i brandet. Om aftenen kom de forbi butiksåbningen, hvor indkøberne fik et endnu bedre billede af vores brand og univers – præcis, som det er tiltænkt. Samme oplevelse havde vi med en kunde fra London,” siger Morten Kristiansen.

Butikken skal både agere showroom når eksisterende og nye kunder er på visit og at tjene slutforbrugerne, fortæller Morten Kristiansen:

”Med en butik får vi en direkte dialog med kunderne, der kan give os feedback på vores produkter, som vi ellers har fået gennem forhandlere. Vi skal lytte til, hvad kunderne har af feedback og bruge det til at udvikle produkterne og fortsat være relevante.”

Og netop kundernes efterspørgsel fik Royal RepubliQ indsigt i, i det halve år pop-up-butikken i Berlin havde åbent.

”Vi lærte, hvordan det er at drive retail. Hvis du vil have egen butik, skal du investere i den 100%, for konceptet skal være skarpt, der skal nogle varer over disken og du skal ikke mindst forstå forbrugerne og dine kunders behov,” siger Morten Kristiansen.

Butikken skal styrke brandets profil udadtil, men det interne perspektiv er lige så vigtigt for Royal RepubliQ:

”At åbne egen butik kræver ikke kun investeringer i lokaler og interiør – medarbejderne har lige så høj prioritet, for brandets styrke ligger også i en velfungerende medarbejderstab. Og i takt med at flokken vokser, skal investeringerne i den interne del af virksomheden følge med. Medarbejdernes opbakning til brandet i en udviklings- og vækstfase må ikke undervurderes,” afslutter Morten Kristiansen.

Læs også

Få de vigtigste nyheder direkte i din indbakke

Tilmeld nyhedsbrev