Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Modeuge

“Der er masser af håb og potentiale for skandinaviske brands”

Sådan lyder meldingerne i kølvandet på tre veloverståede messedage, hvor der er optimisme at spore på branchens vegne hos både arrangører og udstillere.
Sådan lyder meldingerne i kølvandet på tre veloverståede messedage, hvor der er optimisme at spore på branchens vegne hos både arrangører og udstillere.

“Jeg er en glad mand,” lyder det klart fra CIFFs direktør, Kristian Andersen.

“Det er fredag eftermiddag, og der er stadig fuld skrue på. Vi kan se, at vi langt hen af vejen har fået de brands med, vi gerne vil have, og ligeså med de internationale indkøbere, der er kommet. Det er utroligt positivt, at vi midt i august måned, hvor der er ferieperiode, alligevel har tiltrukket så mange – eksempelvis Barney’s og Printemps. Zalando er også mødt talstærkt op med deres indkøbere, der er kommet igen flere dage i streg,” uddyber Kristian Andersen om grunden til sin begejstring, da Fashion Forum fanger ham på messens sidste dag.

Han har denne sæson haft stort fokus på menswear, og det har båret frugt i forhold til nytilkommende brands og betydet, at der allerede nu bliver tegnet kontrakter til næste sæson. Derudover har CIFF bygget en trappe på broen i Bella Center, for at skabe bedre flow imellem stueetagens udstillere og førstesalens showrooms.

Også Revolver-direktør, Christian Maibom, er positivt stemt efter denne messesæson:

“Det er gået rigtig fint, og der er meget potentiale. Vores branche skrumper lige for øjeblikket, så jeg er glad for den størrelse vores projekt har. Det skal holdes i mindre og præcise konstellationer, og vores strategi er, at vi ikke skal være større, men skarpere. Det handler om at levere varen og ikke spilde indkøbernes tid med ting, de ikke kommer til at købe. Det fornemmer jeg, vi er lykkedes med i denne sæson – og så har Gud heldigvis været venlig med vejret,” fortæller messedirektøren, som fortsat har fokus på White-samarbejdet i Milano og at åbne showroom i Paris, for at hjælpe de af deres brands, der er i gang med en internationalisering, på vej.

DM&T forudså allerede inden modeugens start, at eksporten af dansk mode er i vækst. Ifølge organisationen tegner 2017 til at blive endnu et rekordår – i første kvartal ses en samlet omsætningsstigning på 5%, hvortil størstedelen af branchens virksomheder forventer vækst i sidste halvdel af året, ligesom de melder om et foreløbigt positivt salg i år.

Nye strategier afprøves

Og den optimisme er også at spore hos sæsonens messeudstillere. Fashion Forum har besøgt begge messer alle tre dage og talt med et hav af udstillere, som generelt melder om godt flow, mange internationale besøgende og god stemning. Især én ting, er der bred enighed om – messer er et vigtigt salgsværktøj, uanset om man bruger dem til at få nye kunder eller til at få ordre fra eksisterende.

“Vi har lagt vores messestrategi om denne sæson. Tidligere var CIFF en stor ordremesse for Saint Tropez, men nu fokuserer vi fuldt ud på nye kunder. Det har vi længe gjort på de udenlandske messer, men denne sæson har vi valgt at implementere det på den danske også, og indtil nu er det gået over alt forventning,” fortæller Head of Sales hos Saint Tropez, Kim Kragbæk Larsen.

Også Markberg har skiftet strategi – og messe:

“Vi vil gerne lave et statement overfor vores kunder, og vores ønskede brand-image passer bedre til Revolver. Det er en del af en overordnet strategi om vores synlighed, der også betyder, at vi det kommende år vil bruge flere ressourcer på PR,” siger salgsansvarlig, Trine Rosendahl.

Strikdesigner Stinne Gorell var på Revolver og kunne torsdag fortælle, at hun netop havde haft besøg af en ny og rigtig lovende Schweizisk kunde, som placerede en god ordre. Hos Pop CPH på CIFF har de denne sæson fået flere kvadratmeter at boltre sig på, og det gav udslag i form af, at brandet fik flere nye kunder og ordrer i hus på grund af placeringen, fortalte brandejer Mikkel Kristensen.

Sommer versus vintermesse
Også denne sæson har den tilbagevendende snak om, hvornår på sommeren messerne bør ligge været samtaleemne hos udstillerne på både CIFF og Revolver.

“Jeg synes, der har været lidt færre indkøbere end forventet indtil nu. Det ville give bedre mening for os, hvis den danske messesæson startede allerede i juni, fordi så er alle indkøberne stadig i gang og er allerede på besøg i Europa. Jeg tror, det ville bidrage med en større international tilstedeværelse. Når det så er sagt er jeg stor tilhænger af de danske messer, det er vigtigt at stå sammen som branche,” fortæller CEO og ejer af Storm & Marie, Kim Vedel Hansen, torsdag morgen.

Det er Knowledge Cotton Apparels indtryk som herrebrand, at indkøberne er meget specifikke og allerede på forhånd ved, hvad de går efter:

“De bruger i højere grad messen til at købe ind, fremfor at søge inspiration, og det synes vi er lidt ærgerligt. Det er her, vi kan vise, hvem vi er og fortælle historien om vores brand, så vi ville ønske der var flere, som tog sig tid til at gå rundt og sondere terrænet og søge ny inspiration,” siger Mads Mørup, CEO hos Knowledge Cotton Apparel, der også oplever, at bæredygtighed vinder mere indpas, hvilket Stinne Gorell, kan stemme i:

“Folk er blevet mere bevidste omkring bæredygtighed. Det er ikke nødvendigvis grunden til, at de kommer forbi, men det er klart et vigtigt incitament for at den endelige ordre bliver placeret. Flere er villige til en lidt højere pris, når de ved, hvordan tøjet er lavet og under hvilke forhold,” siger hun om de indkøbere hun har haft forbi.

Spiller på flere heste
Dyrberg/Kern holdt en række sæsoner pause fra messerne, men i februar valgte de at vende tilbage, og brandet var i sidste uge tilstede på både CIFF og The Jewellery Room:

“Vi havde hørt godt om CIFF-messen fra indkøbere og virksomheder, så nu prøver vi det af og giver det en chance. Tidligere målte vi værdien af en messe på salget, men i dag handler det i højere grad om det image, vi har over for forhandlere og forbrugere. Vi har fået positiv feedback, og det er mit generelle indtryk, at folk er blevet mere modige og nysgerrigheden er tilbage,” siger Sales Manager for smykkebrandet, Sanne Byllemos.

Le Fix, der især har fokus på det udenlandske marked, spiller på alle tangenter denne sæson:

“Vi vil have det optimale ud af ugen og har derfor søsat flere initiativer. Udover at benytte vores showroom, har vi fået flere kvadratmeter her i Raven-området på CIFF, og vores designere har opdateret vores messe-look. Under modeugen holdt vi derudover lanceringsevent af vores Star Wars-kollektion og en særudstilling i vores galleri, Le Fix Gallery,” siger medejer, Valdemar Kludt.

Revolver-direktør Christian Maibom ser tilbage på tre veloverståede dage, og ifølge ham er opskriften på en succesfuld messe, at der er symbiose mellem udstillerne og indkøbere.

“Det er fedt at se, at de brands, der arbejder professionelt og har gjort deres hjemmearbejde, får et fantastisk udbytte af messen. Der er masser af håb og potentiale for skandinaviske brands,” siger han afslutningsvist.