Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland, Modeuge

”Vi må ikke overse den yngre generation”

Bitte Kai Rand er tilbage på catwalken efter en pause på en håndfuld sæsoner. Det er vigtigt at give designerne et direkte talerør, siger CEO, Michael Rand, om brandets tilbagevenden til showscenen.
Bitte Kai Rand er tilbage på catwalken efter en pause på en håndfuld sæsoner. Det er vigtigt at give designerne et direkte talerør, siger CEO, Michael Rand, om brandets tilbagevenden til showscenen.

Det danske brand har i nogle år holdt sig fra at afholde shows, men er nu tilbage, og modeugen står stærkt, hvad angår afvikling af messer samt navne på showkalenderen. Den største overvejelse har været, om indsatsen står mål med udfaldet – det vurderer de, at den er. I dag går det derfor løs igen, hvor SS18-kollektionen har præmiere.

”Bitte Kai Rand er et af de ældre brands, og derfor har vi brug for at opdatere folk på, hvor vi er henne i dag. Der er samtidig en generation af yngre forbrugere, som ikke kender os så godt – endnu. Det har vi mulighed for at ændre på med showet,” siger CEO for Bitte Kai Rand, Michael Rand.

Indtil videre har brandet oplevet interesse for showet fra både dansk og udenlandsk presse og de skandinaviske indkøbere, der har høj prioritet. Og forventningerne? Tårnhøje, siger Michael Rand:

”Det er vigtigt for os, at designerne får et direkte talerør, og en platform, hvor de har al magten. Hverken sælgere eller agenter – eller mig for den sags skyld – har haft en finger med i spillet om hvad der vises . Showet er en af de bedste måder for Bitte og resten af huset, at vise deres vision for brandet og hele kollektionen i sammenhæng. Vi håber, at både presse, indkøbere og forbrugere får en ide om, hvad vi kan og den udvikling vi inde i.”

Modebranchen er ikke ligefrem kendt for stilstand, og at holde et brand kørende og aktuelt på tværs af årtier er ikke et venstrehåndsarbejde, ifølge Michael Rand:

”Vores styrke er, at vi har oparbejdet en designmæssig rød tråd, og det gør, at folk ved, hvad vi står for. Fordi vi har været på banen i lang tid, betyder det ikke, at vi står på perronen og ser modetoget køre forbi. Vi er – og skal være – en aktiv, kreativ spiller i udviklingen. Det er dog samtidig en udfordring, at i takt med at brandet – og Bitte og jeg – bliver ældre, så bliver nogle af vores kunder også ældre. Vi skal derfor hele tiden sørge for, at generationerne yngre end os ikke overses og er opdaterede på, hvem vi er,” siger han.

Udvikling kommer ikke at sig selv
Virksomheden arbejder derudover ud fra et fast princip om prøve grænser af, så kollektionerne udvikler sig. Det betyder, at tøj, der klarer sig mindre godt i indsalgsperioden, bliver strøget fra produktionen. Men sådan skal det faktisk helst være, pointerer Michael Rand.

”Hvis ikke vi skal aflyse 10-15% af vores designs, så er vi gået i stå og er blevet for sikre. Det har omkostninger, at skulle aflyse, men set i det store billede er det med til at presse os selv.”

Med mange år fra den danske modebranche oplever Michael Rand, at de som brand i dag samarbejder tættere med forhandlere og presse, og at der er brug for at man står sammen på tværs af branchen.

”Fra vores side af bordet kan vi hjælpe forhandlerne ved for eksempel at fordele leveringerne, så butikkerne ikke tidligt skal binde sig til store partier tøj, og vi er i dialog omkring, om vores basisvarer skal være på lager hos – igen for at lette butikkernes omkostninger. Hvad angår vores egne butikker, så skal vi i dag i langt højere grad end tidligere underholde forbrugere – hvorfor ellers tage ned i en fysisk butik?” siger han.

Bitte Kai Rand spiller på flere heste, ifølge Michael Rand. Brandet har øget sit fokus på de digitale og sociale medier og har derfor nu to personer til udelukkende at varetage PR og marketing. Brandet har opdateret webshoppen, men har fravalgt de store online spillere for at undgå en unfair konkurrence, der rammer deres egne, mindre forhandlere.

”Det mediebillede, vi opererer i, er anderledes end for blot fem år siden. Det er dog samtidig min opfattelse, at der er ved at være en vis digital mætning. Folk bliver bombarderet med budskaber, og det bliver for brands sværere og sværere at trænge igennem lydmuren. Vi er derfor hele tiden til nødt til at vurdere effekten af vores kommunikationsindsatser,” slutter Michael Rand, der efter modeugen ser frem til at gøre status på show og messe.

Bitte Kai Rand afholder show i dag klokken 13.