Facebook Abonnér
07:10
|
15.12.2017
heliot emil coreli Mai svanhvit Foto: Looks fra de tre brands, HELIOT/EMIL, Corali og Mai Svanhvit, der debuterer på den danske showscene

Caroline Sillesen: ”Vi er klar”

Tre danske designtalenter debuterer i dag under den københavnske modeuge. Det betyder, at der er samlet en god portion nerver, forventninger og gå-på-mod under Papirhallens tag.

| Kultur Modeuge | af Marlene Toldbod

HELIOT/EMIL, Mai Svanhvit og Corali hedder de tre brands, som for første gang skal sende deres kollektioner ned af en dansk catwalk i dag. Det brødrene Julius og Victor Juul, Maiken Bille og Svanhvit Sigurdardottir, og Caroline Sillesen, der står bag brandsene.

“Det har altid haft høj prioritet for Copenhagen Fashion Week at skabe platforme for vækstlaget i den danske modebranche. Med vores talentscene får tre håndplukkede, talentfulde, unge designere mulighed for at vise, hvad de kan – både overfor international og national presse, indkøbere og ikke mindst slutforbrugeren. Og forhåbentlig kan det være med til at sætte gang i deres karriere,” siger direktør for modeugen, Camilla Frank, om initiativet, der finder sted på Talentscenen klokken 18.00 i Papirhallen i dag.

Mai Svanhvit har taget sine første spæde skridt igennem et par sæsoner og testet markedet af – både på messe og igennem events. Men som nyt brand oplever Mai Svanhvit, at det kræver, at man afprøver forskellige platforme for at blive så synlig som muligt.

”Det er en god mulighed for at skabe kontakter, der vil styrke vores salgskanaler. Vi har været på CIFF, men som nyt brand er det meget svært at gøre sig synlig over for forhandlere, da det hovedsagligt er de store og etablerede brands, der er fokus på. Derfor er det ikke der, vi lægger alle vores kræfter endnu. Vi må tænke i andre kreative baner. Show er en oplagt mulighed og ud over det, holder vi en pop-up shop under hele modeugen,” fortæller Maiken Bille og Svanhvit Sigurdardottir om, hvorfor dette var en mulighed, de ikke kunne sige nej til.

De herrer Julius og Victor Juul viste sidste sæson i Milano og Paris, og det momentum vil de holde. Derfor satser de hele butikken i år og viser kollektionen verdenen over: Milano, Paris, New York, Tokyo, Los Angeles og nu, København.

”Vi håber, at vi ved at holde et show under den københavnske modeuge vil fastslå os som et mærke fra København – også over for det udenlandske publikum. Den danske modeverden og Copenhagen Fashion Week har de seneste år udviklet sig helt vildt, og det vil vi gerne være en del af,” siger brødrene Juul.

Eksperimenter og høje forventninger
Caroline Sillesen skiller sig lidt ud fra de andre, idet Corali er smykker og ikke tøj. Alligevel kan showet noget særligt, mener designeren.

”Flere af Corali-smykkerne er tegnet på en måde, så de bevæger sig, når man har dem på. Derfor er det en rigtig fin måde at få lov til at vise dem ’live’ på. På fotos er de stærke og grafiske, men i virkeligheden viser de sig også fra en tredje side – nemlig at være levende og dansende – og det kan showet være med til at vise,” fortæller hun.

For Caroline Sillesen er Talentscenen også et sted, hvor der er plads til at eksperimentere og lave fejl – og faktisk mindre angstfremkaldende, end hvis hun selv skulle stable et show på benene.

”Her får man hjælp af folk, som har prøvet det mange gange før. Og nu er vi endelig klar – så hvorfor ikke?” pointerer hun.

Alle debutanterne har lagt uendelige mængder blod, sved og tid i dagens shows, og derfor er forventningerne mærkbare – og nerverne ligeså.

”Det er første gang vi skal afholde eget show og vores forventninger er tårnhøje. Vi vil gerne præstere og give det bedste indtryk af vores brand, så med høje forventninger til os selv, må der komme nogle overraskelser og udfordringer hen ad vejen – det kan næsten ikke undgås,” siger Svanhvit Sigurdardottir.

Tempo og timingen er afgørende i opsætningen af Coralis show – for der skal tages højde for nogle andre faktorer, når det er smykker på catwalken.

”Normalt går modellerne superstærkt, men smykker er jo en brøkdel af størrelsen, så jeg er lidt bange for, at man ikke kan se dem tydeligt nok. Hele Corali-konceptet er bygget på en struktur, hvor ting får lov at tage sin tid, så til showet vil det være en succes, hvis det hele går lidt langsomt, og man har tid til at undersøge det, man kigger på,” fortæller Caroline Sillesen om det bedste – og det værste – der kan ske.

Ud over nerverne, er det også tålmodigheden – og perfektionismen, der bliver sat på prøve.

”Der er overraskende mange ting man skal tage stilling til, og nogle gange kan det være svært at opgive det perfekte. Vi er et lille team, og vi ikke har tiden og remedierne til at gøre det så perfekt, som vi gerne vil. Copenhagen Fashion Week har været ekstremt hjælpsomme og stået for en stor del af opsætningen, det giver os bedre mulighed for at stå for de ting, der er vigtige for os,” siger Victor Juul sluttelig om dagens store begivenhed.

Læs også

Få de vigtigste nyheder direkte i din indbakke

Tilmeld nyhedsbrev