Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland

Care labels er afgørende for forbrugeren

Modevirksomheder bør tage mærkningen af tekstilpleje og –efterbehandling i deres tøj seriøst, viser en ny undersøgelse.
Modevirksomheder bør tage mærkningen af tekstilpleje og –efterbehandling i deres tøj seriøst, viser en ny undersøgelse.

GINETEX, organisationen der laver tekstilpleje-symboler til tøj, har netop foretaget en undersøgelse i samarbejde med det franske analyseinstitut IPSOS, for at undersøge europæernes forhold til de velkendte symboler, og den viser, at care labels har stor betydning, når de europæiske forbrugere køber tøj. Det skriver Dansk Mode & Textil.

6000 mennesker, fra henholdsvis Tyskland, England, Frankrig, Italien, Tjekkiet og Sverige, har deltaget i undersøgelsen, og hele 80 % svarer, at de aldrig eller sjældent køber tøj uden care labels.

”Når så stor en andel af europæerne benytter symbolerne i care labels aktivt, understreger det vigtigheden af at have den rigtige sammensætning af symboler, hvorfor det giver rigtig god mening at benytte GINETEX-symbolerne. Det skal branchens virksomheder naturligvis være opmærksomme på, da det ellers kan blive modtaget negativt af forbrugerne,” udtaler Michael Hillmose, international chef og GINETEX-ansvarlig i Dansk Mode & Textil.

GINETEX-undersøgelsen vidner generelt om, at europæerne sætter pris på care labels. For eksempel svarede 70 %, at de følge symbolerne, når det kommer til vask og strygning, både for at undgå at tøjet krymper, men også for at sikre en længere levetid for tøjet. Derudover viser undersøgelsen også, at de europæiske forbrugere faktisk har godt styr på betydningen af de fleste af mærkningerne. 97 % kender strygesymbolerne og 91 % har styr på vaskesymbolerne, hvorimod symbolerne for eksempelvis rens, blegning og tørring ser ud til at være sværere for forbrugerne at tyde.

GINETEXs undersøgelse peger ligeledes på, at care labels har betydning for de miljøbevidste forbrugerne, som gerne vil spare på vandet og passe på deres tøj. 84 % svarede herunder, at de er bekymrede for vand- og energiforbrug, mens hele 90 % sagde, at tænker på miljøforholdsregler i håndteringen af deres tøj.

Du kan læse mere om GINETEX og care labels hos DM&T, som er nationalt ansvarlig for GINETEX i Danmark, her.