Facebook Abonnér
02:41
|
26.07.2017
kvamm Foto: Klitmøller Collective. Fotograf Andreas Houmann.

Ny kollektion sætter fokus på plastik i havet

Klitmøller Collective har i samarbejde med Simon Kvamm designet en ny linje, der støtter bekæmpelsen af plastikforurening i de danske have.

| CSR | af Sofie Ringtved Jensen

Hvert år ender flere tusind tons plastik i verdenshavene, og om 10 år er mængden af plastik i havet fordoblet og i 2050 er der mere plastik i havet end fisk. Den udvikling vil den bæredygtige designvirksomhed, Klitmøller Collective, gerne sætte en stopper for. De indgået et samarbejde med musiker og Klitmøller-residerende, Simon Kvamm, samt miljøorganisationen, Plastic Change, i ønsket om at sætte fokus på plastikforurening i de danske have.

Det nye samarbejde udmunder i en minikollektion ved navn Kvamm / Collective, bestående af 6 stykker tøj, der udelukkende er lavet i økologisk bomuld og merinould. Hele kollektionen er desuden produceret i Portugal og har en begrænset oplag på maksimum 100 stykker af hver.

”Klitmøller Collective er den slags tøj, jeg i forvejen går i. Så det er sjovt at have fået lov til at få en kollektion skræddersyet efter mit hoved og min stil. At al overskud går til arbejdet med at bekæmpe plastik i havene, som er en sag, der trænger til mere opmærksomhed, gør det mere end bare sjovt,” fortæller Simon Kvamm om det nye samarbejde i en pressemeddelelse.

Derudover vil kollektionen blive pakket i papirsposer, modsat den traditionelle metode, hvor tøj sendes i plastik fra fabrikkerne. Klitmøller Collective har nemlig en målsætning om, at alle deres produkter fremadrettet skal pakkes i papir, og dermed mindske deres bidrag til det plastikaffald, der ender i havet.

”Samarbejdet afspejler, at både Simon og Klitmøller Collective har et tæt forhold til havet, derfor er vi også virkelig glade for at vi kan medvirke til at sætte fokus på, hvad vi mener er et stort problem, som vi alle på forskellige niveauer bør tage ansvar for at løse,” tilføjer Klitmøller Collectives Robert Sand.

Kollektionen sættes til salg i udvalgte butikker og online fra den 7. juli, og overskuddet fra projektet går ubeskåret til Plastic Change og deres arbejde.

Læs også

Få de vigtigste nyheder direkte i din indbakke

Tilmeld nyhedsbrev