VIU: Vi tilpasser butikken hver enkelt by
Et schweizisk brillebrand har indtaget København med en strategi om at bryde rammerne for, hvad man kan forvente af en brillebutik, fortæller grundlægger, Fabrice Aeberhard.Briller og solbriller er ikke længere en accessory, vi behøver at investere i hvert tiende år, for flere og flere brille-brands i mellem-prisklassen har fået øjnene op for Danmark og danske forbrugere. Schweiziske VIU er blandt disse brands, der netop har åbnet butik i København.
”Før vi åbnede butikken, talte jeg med aktører fra den danske modebranche – heriblandt Henrik Vibskov – og de gav mig en indsigt i, at danskere er bevidste forbrugere, hvilket stemmer godt overens med vores brand og værdier. Grunden til at vi valgte Danmark som næste destination er derudover, at danskerne har den samme smag samt sans for kvalitet og design som VIU,” siger Fabrice Aeberhard, grundlægger af brillemærket.
Virksomheden blev grundlagt i Schweiz i 2013, og har siden da udbygget forretningen til også at have butikker i Tyskland og Østrig, samt at sælge brillerne via egen webshop og hos udvalgte forhandlere i form af konceptbutikker i modesegmentet.
Danmark er første land i Norden, som kan shoppe VIU-briller, og her er første skridt at åbne egen butik i København. VIU dropper mellemleddet i form af forhandlere, for på den måde at kunne sælge til direkte slutforbrugeren, og samtidig have mulighed at holde priserne nede på de håndlavede briller. Det er et helt bevidst valg, da VIU derved kan sælge direkte til slutforbrugeren:
”Med selvstændige butikker har vi mulighed for at være i dialog og kontakt med vores kunder. På den måde kan vi gennem butikspersonalet lære af vores kunders ønsker og behov og derved forbedre os,” siger fortæller Fabrice Aeberhard
Med inspiration fra den danske personlighed
Vægbeklædningen i butikkerne er et af de særlige kendetegn for VIU, og det er udvalgt på baggrund af beliggenheden og de folk, der bor i området – i Berlin-butikken er der for eksempel brugt fire tons marmor. Når man træder ind i VIU-butikken i Pilestræde, bliver man mødt af vægge med briller liggende på små metalhylder. Og det unikke materiale i Danmark? Kork. Men glem alt om en brunlig 60er-kork og vinpropper. De store og små korkblokke i butikken er overfladebehandlet med en hvid maling, som gør, at de ligner sten.
”Danskerne har en lethed over sig, og de går op i økologi og bæredygtighed. Derfor var kork et oplagt materiale til butikken. Hver butik er unik, for vi vil gerne skille os ud i forhold til de mange kædebutikker, hvor man ikke ved, om man er i Berlin, New York eller Tokyo. Den danske VIU-butik ligner materialemæssigt ingen af de 23 andre butikker, vi har, og det er meningen.”
VIU-butikken bryder derudover rammerne for, hvad man forventer af en brillebutik. Brillerne er til at finde i stueetagen, og førstesalen er indrettet som et galleri, hvor fotograf, Olivia Frølich, og designer, Freja Dalsjø, er blandt de første seks udstiller.
”Vi ønsker at inspirere vores kunder, og vi får energi fra kunst og arkitektur, så for os var det oplagt at bruge det ekstra rum til at udstille i. Det giver samtidig butikken en ekstra dimension, hvor kunderne kan få en oplevelse, der ikke kun er knyttet til vores primære produkt, briller og solbriller,” siger Fabrice Aeberhard.