Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland

Ny app tager kampen op mod Instagram

Garderobe er navnet på en ny nicheapp, hvor mode – og kun mode – er omdrejningspunktet for deling af billeder. Ingen babyer og solnedgange.
Garderobe er navnet på en ny nicheapp, hvor mode – og kun mode – er omdrejningspunktet for deling af billeder. Ingen babyer og solnedgange.

Som et kompliment til modemagasiner og modeblogs har Ane Schack Fønss Bach lanceret en ny app med navnet Garderobe. Ideen har været undervejs i et par år og skal bringe modeentusiaster fra hele verden sammen – i et stort, virtuelt prøverum.

”Jeg er selv glad for Instagram og får masser af modeinspiration derigennem, men der er også mange babyer og solnedgange derinde. Jeg manglede en nicheapp, som udelukkende dyrkede moden, og når jeg luftede idéen for mine veninder, heppede de på projektet. De manglede også Garderobe,” siger hun.

For blot to måneder siden blev Garderobe lanceret – men uden de store armbevægelser for at have mulighed for efterfølgende at optimere appen ud fra brugeradfærd og brugerbehov. På nuværende tidspunkt har appen cirka 3.000 antal brugere, hvoraf to tredjedele er kvinder.

Ambitionerne fejler intet
Med Garderobe kan brugere dele billeder og følge andre modeinteresserede, bloggere samt brands, og billederne kan man organisere i look books og ønskelister. Inspiration er omdrejningspunktet – i princippet i stil med Instagram, som har rundet 700 millioner brugere. Men det afskrækker ikke Ane Schack Fønss Bach.

”Min drøm er, at Garderobe bliver verdens største sociale medie for modeentusiaster. Jeg tror på, at hvis jeg tør sige højt, at jeg går efter 400 millioner brugere, så har jeg nemmere ved at nå derop. Dermed ikke sagt, at Garderobe lander der, men appen er internationalt tænkt helt fra starten,” siger Ane Schack Fønss Bach, der testede navnet i flere internationale sammenhænge, inden hun besluttede sig. Det klingede godt på tværs af lande.

Selvom appen har et internationalt perspektiv, har Ane Schack Fønss Bach helt fra start været fast besluttet på, at det skulle være en 100% dansk designet og udviklet app. Det digitale bureau, Hello Monday, som laver løsninger for blandt andet MoMA, Guggenheim, Google og LEGO, har stået for designet, og appen er kodet af Shape, et af Danmarks største apphuse.

Men det er ikke gratis at udvikle en app og få den udbredt til verdens modefans. Banken var ikke overbevidst om projektet i første omgang, men efter hun kunne præsentere tal og analyser, var de overtalt. Ane Schack Fønss Bach har selv investeret i projektet og har derudover en investor.