Robotterne overtager detailhandlen – eller gør de?
Modebranchens butikker går højst sandsynlig fri, når det kommer til automatisering, der kan koste arbejdspladser, vurderer flere eksperter.Undersøgelser peger på, at konsekvenserne kan vise sig at blive enorme, i takt med at det bliver muligt at automatisere flere og flere dele af detailbranchen – oftest dem varetaget af menneskelige hænder. For nyligt estimerede en rapport, udarbejdet af Cornerstone Capital Group, at næsten halvdelen af alle jobs indenfor detailhandel kan blive automatiseret inden for 10 år, hvilket ville betyde, at op til 7,5 millioner mennesker, vil miste deres arbejde. Det skriver Fortune.com.
Men ifølge WWD.com, er det ikke alle dele af detailbranchen, som bliver lige hårdt ramt. Faktisk er flere eksperter enige om, at netop modesektoren er én af de brancher, der ser ud til at kunne vige udenom nogle af de mere menneskelige konsekvenser af den teknologiske udvikling.
Hastighed versus oplevelse
Flere eksperter mener, at det nærmere er dagligvarebutikker, der står overfor en omfattende automatisering. Det er nemlig en detailkategori, hvor der er et meget højere vareantal per transaktion, og hvor det derfor handler om at spare tid og om at gøre det mere bekvemmeligt for kunder på farten – to faktorer, der ikke på samme måde søges i modebranchen. Greg Portell er partner i konsulentfirmaet A.T. Kearneys detailafdeling og siger til WWD.com:
”Vores research viser, at de detailhandlere, som kommer til at vinde på dette, er dem som investerer i at øge deres serviceniveau. Det kan ske ved at sikre et bedre udvalg, eller ved at satse mere på kuratering, som begge kan realiseres via kunstig intelligens. Men ud over det, forventer vi nærmere en opkvalificering og en større investering i salgspersonale i beklædningskategorien.”
Det kan Paula Rosenblum, managing director for researchvirksomheden, Retail System Research, stemme i. Hun mener, at tanken om at modeforhandlere, der driver fysiske butikker, skulle søge at automatisere deres personale, er ulogisk:
”I sidste ende handler det om, om du vil have en butik eller ej. Hvis du gerne vil drive en butik, er du nødt til at have mennesker i den. Det kommer nærmere til at handle om effektivisering. Hvis jeg var en modeforhandler, især hvis det drejede sig om luksusmode, ville jeg nærmere bekymre mig om kommercialiseringen af luksus, om presset for at blive hurtigere og mere effektiv og om at blive mere brugervenlig,” siger Paula Rosenblum til WWD.com.
Den teknologiske udvikling er ikke uden betydning for tøjbranchen, men det er andre knapper, der skal drejes på – knapper, der skal forbedre kundens personlige oplevelse og supplere og forbedre de ansattes indsats, og som i sidste ende også kan øge butikkens omsætning. Et eksempel herpå, er de såkaldte ’intelligente prøverum’, som kan vejlede og hjælpe kunden, via en indbygget touch-skærm på spejlet, og som er blevet testet af store modehuse som Ralph Lauren og Rebecca Minkoff. Men en decideret udskiftning af de ansatte med robotlignende teknologi, ser ikke ud til at være blive aktuelt i den nærtstående fremtid.