Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland

”Mine produkter skal løse et problem”

Danske kvinder har besværlig taskevaner, mener designer Stephane Park. Derfor grundlagde hun brandet Aesther Ekme, hvis funktionalitet og æstetisk på kort tid har fået international opmærksomhed.
Danske kvinder har besværlig taskevaner, mener designer Stephane Park. Derfor grundlagde hun brandet Aesther Ekme, hvis funktionalitet og æstetisk på kort tid har fået international opmærksomhed.

Mens logo-manien raser på den internationale modescene, har et nyt dansk taskebrand set dagens lys, og her er synlige brandelementer bandlyst. Aesther Ekme-tasker er kun genkendeligt ved at have tre, små prikker markeret i læderet. Stephane Park, der har siddet på skolebænken i både Brasilien, USA og Danmark, er designeren bag, og for kun to sæsoner siden grundlagde hun det mærke, som Vogue.com allerede har udnævnt som et, man skal holde øje med. Både brand og tilgang til design er af dansk afstamning.

”På Parsons i New York lærte jeg grundlæggende designteknikker. Tilgangen på KADK, hvor jeg tog min master, var en helt anden. Her havde vi friere rammer, og jeg lærte at designe for at løse et problem. Som designer bliver man spurgt, hvem ens muse er, men grundlæggende handler det om, at jeg laver tasker, der hjælper ejeren,” siger Stephane Park.

Designeren havde lagt mærke til, at danske kvinder ofte har en mindre skuldertaske, et stofnet, hvori endnu en taske til computer var til at finde. Derfor valgte hun at designe en rummelig lædertaske med indbygget computercover, så kvinder kan nøjes med én taske. Selvom designet skal udstråle kvalitet og eksklusivitet, er funktionaliteten højsædet. Lukningen på luksusudgaven af en jordmodertaske er eksempelvis magnetisk – ingen besværlige lynlåse, knapper eller tryklåse.

Japanske fans
Med de første taskedesigns under armen rejste Stephane Park til Paris for ét år siden. Uden den helt store erfaring, men med en stærk tro på produktet. Trods brandets unge alder, har hun formået at få brandet ind hos prominente, internationale forhandlere. Om hendes tilgang fortæller hun:

”Som helt nystartet var det svært at få møder i hus med forhandlere første gang, jeg tog på messe. Til gengæld gav det god respons at være en del af et tradeshow, hvor især det japanske marked blev interesseret i mine produkter,” siger hun, og af japanske kunder tæller i dag blandt andet det prestigefyldte stormagasin, Isetan. Siden hen har også danske Stylepaste og Illum fået øjnene op for taskerne.

Hendes første sæson med SS17-kollektionen gav få, men gode ordrer under modeugen i Paris i september 2016. Et halvt år efter var strategien en anden, og udfaldet mere givende, selvom brandet var og stadig er i sin spæde opstart. Stephane Park fik gennem sit netværk kontakt til et agentur med showroom i Paris under messerne. Og de forhandlere og butikker, som agenturet tiltrak under modeugen i marts 2017, indbragte aftaler og ordrer fra blandt andet Matches Fashion og Farfetch.

Forhandlere sætter pris på prisen
Trods flere aftaler i kalenderen under brandets anden modeuge, skulle forhandlerne også overbevises om at satse på et så ungt brand. Salgstalen har fokus på prissætningen og producenterne, ifølge Stephane Park. Hun nævner Michael Kors og Rebecca Minkoff som prismæssige konkurrenter, men her stopper lighederne.

”Mange af de tasker, der ligger i samme prisleje som Aesther Ekme, har fokus på logo og brandnavnet. Jeg så et hul i markedet for logofri kvalitetstasker til en overkommelig pris. Mine nuværende forhandlere blev tiltrukket af det kommercielle aspekt i brandet og den blåstempling, at mine tasker bliver produceret samme sted som Miu Miu og Prada eksempelvis,” siger hun.

Ingen tid at spilde
De danske medier fik især øjnene op for designeren efter, at Vogue.com bragte en artikel om Aesther Ekme, og efter sådan en international omtale, skal der handles hurtigt.

”Saks i New York kontaktede mig, fordi de havde læst Vogue-artiklen, og jeg sad på et fly dagen efter for at kunne mødes med dem. Det har været en god åbning til det amerikanske marked, og med sådanne forespørgsler, er det bare med at smede, mens jernet er varmt,” siger hun.

Flyveren afgik fra København, hvor Stephane Park er bosat, og netop brandets danske og skandinaviske rødder giver plus i bogen hos forhandlere verden over. Fra en iværksætters synspunkt er Danmark også en fordel, fordi det, ifølge Stephane Park er forholdsvist nemt at starte virksomhed op. Hun har planer om at udvide medarbejderstaben, der på nuværende tidspunkt kun tæller hende og en enkelt assistent. Og væksten? Den skal ske organisk, er planen. Det kræver dog forretningsforståelse:

”Min baggrund er en kombination af business og design, og det har bragt mig langt her i starten, fordi drift, logistik og økonomi fylder størstedelen af min tid, og design kun en mindre del. Det har derfor ikke – endnu – været nødvendigt med en businesspartner, der ellers kan være gavnlig for nye designere, hvis primære styrker ligger inden for design.”

Den kommende SS18-kollektion har Stephane Park planer om at vise frem under modeugerne i New York, Paris og Tokyo til efteråret – og på sigt under Copenhagen Fashion Week.