Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland, Udland

Le Fix tager hul på næste kapitel

Det danske brand om at bruge kunsten til at skille sig ud på internationale markeder og om udfordringerne ved at få det hele til at gå op.
Det danske brand om at bruge kunsten til at skille sig ud på internationale markeder og om udfordringerne ved at få det hele til at gå op.

Meget er sket, siden det kreative fællesskab og livsstilbrand, Le Fix, blev grundlagt tilbage i 1999. I dag driver Benny Kusk, som den eneste af de oprindelige stiftere, virksomheden sammen med Peter Johansen og Valdemar Kludt.

Brandet har fra dag ét haft rødder i kunstens, og herunder især graffitiens verden og Le Fix Gallery, er da også en integreret del af den ene af virksomhedens to butikker. Her udstiller Le Fix værker fra både nye og etablerede kunstnere – en strategi, der indtil nu, mest af alt har handlet om en oprigtig interesse for streetart. Men nu er tiden inde til at sætte endnu mere lid til kunsten.

Kunstinteresse omsat til vækst
Le Fix’ omsætning er vokset med 17% fra regnskabsåret 2014/2015 til 2015/2016, hvilket i særdeleshed er grundet en øget efterspørgsel fra andre dele af Europa, herunder lande som Sverige, Holland og Storbritannien. Men alligevel har brandet besluttet, at de vil tage hul på et nyt og endnu mere internationalt kapitel i Le Fix’ historie:

”Tiden er inde til at satse større. Vores udbredelse på det skandinaviske og europæiske marked er sket mere organisk, men i USA og Japan skal vi hjælpe kendskabet til brandet lidt mere på vej. Ved at trække på det, der gør vores brand unikt, håber vi på at give Le Fix mere plads på nogle af de mest konkurrenceprægede markeder, som det amerikanske og japanske” fortæller creative director Benny Kusk og retail director Peter Johansen.

Benny Kusk har altid haft et ben i begge verdener, hvilket har givet ham god forståelse for, hvordan mode og kunst kan spille sammen. Men det har også givet ham et efterhånden omfangsrigt netværk i kunstverdenen, der kan bruges som et redskab til at øge brandets konkurrenceevne på de to markeder.

”Kunsten har altid været vores drivkraft og derfor kommer det helt naturligt, at det er denne vej vi går, når vi skal have Le Fix ud på det næste eventyr. Vi har gennem mange år haft et tæt og venskabeligt samarbejde med mange kunstnere, der har et højt internationalt niveau, og det er det samarbejde, vi gerne vil bygge videre på, som en del af strategien i at dyrke vores brandidentitet og skille os ud på et internationalt plan,” fortæller han.

Sammensmeltningen af mode og kunst
Men på trods af at have god forståelse for, hvordan de to brancher er skruet sammen, er der stadig udfordringer i at give mere plads til mode i kunstens til tider lukkede verden. Af denne grund vil Le Fix blandt andet satse endnu mere på deres eget kunstplatform, Le Fix Gallery, hvis kalender er fyldt op det næste halvandet år frem, af anerkendte internationale kunstnere, som har valgt at placere deres soloudstillinger i det danske galleri.

”Den største udfordring, vi har, er at harmonere vores interesse for undergrundskunst med den mere kommercielle side af at lave tøj. Derfor samarbejder vi med kunstnere på flere måder, både ved at udstille deres værker, men også ved at kombinere deres arbejde og vores design, i form af tøj, plakater, kunst- og modefilm og så videre. Det er måske vores vigtigste opgave,” afslutter Benny Kusk og Peter Johansen.