Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland, Udland

Frederiksberg Centret vinder international pris

Modebutikker og arkitekturen er blandt årsagerne til successen for centeret på Frederiksberg, fortæller Finn Sture Madsen, afdelingsdirektør i DEAS.
Modebutikker og arkitekturen er blandt årsagerne til successen for centeret på Frederiksberg, fortæller Finn Sture Madsen, afdelingsdirektør i DEAS.

For første gang har et dansk center været med i kapløbet om den prestigefyldte prisuddeling ’VIVA Best of the Best Awards’ i Las Vegas, der kårer de bedste shoppingcentre i hele verden. Her var Frederiksberg Centret nomineret i kategorien ’Design & Development’ – et kompliment til centerets ombygning, der fandt sted for to år siden. Og prisen endte i danske hænder.

Frederiksberg Centret har flere gange fået priser for at være førende i både Danmark og resten af Norden, og successen skyldes blandt andet flot arkitektur, indsigt i målgruppen samt det rette valg af butikker, fortæller Finn Sture Madsen, afdelingsdirektør i DEAS, der administrerer centeret:

”Forud for ombygningen, analyserede vi Frederiksbergborgernes shoppepræferencer for de er centerets primære målgruppe. Det fik stor indflydelse på valget af butikker, for undersøgelserne viste, at forbrugerne i området er modebevidste og især shopper i indre by. Vores butiksmiks matcher derfor det, de kan finde i centrum af København,” forklarer han.

DEAS administrerer 17 forskellige centre rundt om i landet, og hvert center er indrettet ud fra kundesammensætningen. Det betyder blandt andet, at du ikke finder legepladser i Frederiksberg Centret – der til sammenligning er høj prioritet i Lyngby Storcenter, da oplandet har en større andel af børnefamilier. I stedet er modebutikker og en flot indretning i fokus hos det prisvindende storcenter.

Finn Sture Madsen har siden 2012 været ansat i DEAS og har god indsigt i, hvilke tendenser, der rør sig i detailbranchen, og hvad der karakteriserer et velfungerende storcenter:

”Før i tiden var forbrugerne tvunget til at tage ud for at handle – i dag kan du klikke alle slags varer hjem fra nettet. Så et storcenters vigtigste opgave er nu at overtale folk til at komme ud af døren og ned i centret. Derefter er det altafgørende at levere en god service i form af personale, butiksudvalg og oplevelser,” siger han.

At skabe en den rette oplevelse tager udgangspunkt i målgruppens efterspørgsel – lige som butiksmikset – men overordnet skal det være et sted, folk har lyst til at besøge.

”Storcentre skal være en attraktion og destination i sig selv. Det er de blandt andet ved at have gode spisesteder, som også er tilfældet i Frederiksberg Centret. Arkitekturen og indretningen spiller også en rolle, for disse elementer påvirker også den samlede oplevelse af et center,” siger Finn Sture Madsen afslutningsvist.

Kåringen sker som sagt to år efter, at storcentret stod klar efter en gennemgribende ombygning og udvidet med 20.000 kvadratmeter. Det har medført en stigning i omsætningen på henholdsvis 24% og 32% i 2015 og 2016.