Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland, Udland

Son of a Tailor indtager England

Iværksætterne trodser Brexit-bekymringer, og medstifter, Jess Fleischer, forventer, at brandets indtræden på det britiske marked kan fordoble forretningen på tre måneder.
Iværksætterne trodser Brexit-bekymringer, og medstifter, Jess Fleischer, forventer, at brandets indtræden på det britiske marked kan fordoble forretningen på tre måneder.

”Vi vil lave verdens bedste T-shirts”. Sådan lyder mantraet for Jess Fleischer og Andreas Langhorn, stifterne af Son of a Tailor, hvis forretningseventyr startede med en Kickstarter-kampagne tilbage i 2014. Siden da er det kun gået én vej: fremad. Investorerne tror også fortsat på projektet, og efter en succesfuld opstart på det skandinaviske og amerikanske marked, er næste skridt for Son of a Tailor at satse på det britiske marked med deres skræddersyede T-shirts.

Her fortæller Jess Fleischer, hvilke strategiske overvejelser der er gået forud for beslutningen, og hvorfor Storbritannien er det logiske valg for det tre år unge brand.

Hvorfor har I valgt at satse på UK som jeres næste fokusmarked – set i lyset af de mange Brexit-spekulationer og usikkerheder om Englands økonomiske fremtid?
“Det er allerede et af de steder, hvor vi har den stærkeste og mest loyale kundebase, så det er ret naturligt. Dernæst synes vi, at det er et forholdsvist nemt marked at tilgå i forhold til at være en e-commerce-forretning, og markedets størrelse er interessant for os. Brexit er stadig næsten to år ude i fremtiden, hvilket er en menneskealder i start-up-sammenhænge. Og så er vi optimister – vi tror, det løser sig.”

Hvad betyder det rent forretningsmæssigt?
“Først og fremmest har vi ansat en person, som er ansvarlig for den overordnede strategi. Vi er allerede blevet taget godt imod af medierne, og vi har sikret os omtale af blandt andet GQ, Shortlist, Drapers og Metro, og flere er i støbeskeen. Dernæst er vi gode til at køre fokuserede social media-kampagner.

Derudover er vores fokus rent markedsføring- og brandingmæssigt nu på UK-markedet, hvor vi forsøger at sætte turbo på de samme strategier, der har virket på blandt andet det danske marked.

Vi har også i støbeskeen at åbne en pop-up-shop, som blev taget rigtig godt imod i København, samt at indgå i et samarbejde med et eller flere britiske brands, som vi ikke kan løfte sløret for endnu.”

Hvad er jeres forventninger til det britiske marked?
”Vi forventer, at en opstart i UK kan være med til at fordoble til tredoble vores forretning inden for tre til fire måneder. Vi fokuserer på vores eget koncept, brand og kvalitet – generelt ikke så meget på konkurrenter – og de første indikationer viser, at det nok skal lykkes.”

Er der en grænse for, hvor meget I kan vækste med jeres forretningsmodel?
“Vi tror egentlig ikke, at der er en øvre grænse for, hvor meget vores forretningsmodel kan skaleres. Vi tror, dette vil være måden, man producerer tøj på i fremtiden, fordi det giver mening i forhold til både kundetilfredshed, økonomi og bæredygtighed.

Men der er en grænse for, hvor hurtigt vi kan vækste med modellen – og det oplever vi nu, hvor efterspørgslen næsten er højere end, hvor hurtigt vi kan ansætte folk til at imødekomme efterspørgslen. Vi skal oplære syersker og modelkonstruktører i at arbejde med ”made-to-order” og ”made-to-measure” – og det er en måde at arbejde på, som de ikke er vant til fra masseproduktion. Det er dog noget, vi bliver bedre og bedre til, så vi er ikke i tvivl om, at vi har fat i noget af det rigtige.”